Filmmuziek.com: Soundtrack Magazine 
Filmmuziek.com: Soundtrack MagazineFilmmuziek.com: Soundtrack Magazine  
 
      
  

Pirates Of The Caribbean: The Unreleased Suites

Pirates Of The Caribbean: The Unreleased Suites Soundtrack (Hans Zimmer) - CD cover
Componist: Hans Zimmer
Releasejaar: 2007
Label: Partial bootleg/cut-off
Type: Film
Medium: CD
Recensenten (8.67/10)
Leden (8.00/10) (11 stemmen)
Stem nu!
Schrijf je nu in!

Blijft beter op de hoogte en krijg toegang tot verzamelaars info!

Advertentie:


1. Pirates / Day One / 4:56AM (3:46)
2. Marry Me (11:38)
3. The Heart of Davy Jones (3:14)
4. Lord Cutler Beckett (8:48)
5. Jack's Theme Bare Bones Demo (4:05)
6. Hoist the Colors Suite (5:44)
7. The Pirate Lord of Singapore (5:58)
8. Just Good Business (5:56)

Totale duurtijd: 49 minuten
Schrijf nu je recensie voor deze soundtrack!

Alle recensies uitvouwen - Alle recensies dichtvouwen

Recensie van Sander Neyt, ingevoerd op , score: 9/10
Barbossa: [Jack and Barbossa see the dead Kraken] Still thinkin' of running, Jack? Think you can outrun the world? You know the problem with being the last of anything, by and by there be none left at all.
Jack Sparrow: Sometimes things come back mate. We're livin' proof, you and me.
Barbossa: Aye, but that's a gamble of long odds, ain't it? There's never a guarantee of comin' back. But passin' on, that's dead certain.
Jack Sparrow: Summoning the brethren court then, is it?
Barbossa: It's our only hope, lad.
Jack Sparrow: That's a sad commentary in and of itself.
Barbossa: The world used to be a bigger place.
Jack Sparrow: World's still the same. There's just less in it.

Het is alweer de volle drie jaar geleden dat de laatste Pirates Of The Caribbean film in de zalen kwam. Het ietwat teleurstellende deel stond nog niet in de schaduw van de originele trilogie die ik een zeer warm hart toedraag. Wie mijn recensies al heeft gelezen weet intussen al dat de films van Gore Verbinski mij in de filmwereld heeft geloodst en dat de muziek van Klaus Badelt en Hans Zimmer mij in de wereld der filmmuziek heeft geloodst. Een beslissing dat ik niet betreur. De eerste drie delen van de Pirates trilogie vond ik geweldig. En het was nog eens in positieve lijn. Per film werd de score beter. Deze bootleg van Unreleased Suites is dan ook de kers op de taart. Eén van mijn voorgangers heeft al neergepend dat deze suites beter zijn dan de originele soundtracks. Ik sluit mij aan bij die mening.

Het begint allemaal met deze track Pirates / Day One / 4:56AM. Niet enkel onze cd maar ook het muzikale avontuur van Pirates. De titel verwijst naar het uur dat Hans Zimmer deze demo heeft afgewerkt. Het is een demo van de originele ideeën van Hans Zimmer voor de eerste film die hij dan doorgaf aan Klaus Badelt en zijn team. Het interessante hiervan is dat we voor het eerst een idee hebben van wie wat geschreven is. In dit nummer krijg je de demo te horen van het suspense thema van de eerste film, het liefdesthema en natuurlijk het hoofdthema. He’s A Pirate. Op een manier waarop je het nog nooit hebt gehoord. Wat dus wilt zeggen dat al de andere muziek afkomstig is van Klaus Badelt en zijn team. Deze track is een zeer mooi begin voor een nieuwe muzikale Pirates reis.
Een reis dat al een volgend hoogtepunt bereikt in Marry Me. Het is de originele opname van het nieuwe liefdesthema voor de derde film. Wereldwijd aanvaard als een geweldig thema van Hans Zimmer en al zeker één van de beste thema’s van de gehele reeks. Bij het beluisteren van deze track krijgt u nederige recensent een vlaag van nostalgie over zich heen. Denkend over de eerste keer dat deze recensent dit te horen kreeg en besefte dat hij meer wou weten over de wereld der filmmuziek. Kippenvel is nog altijd aanwezig bij het aanhoren van deze bloedmooie thematiek van het liefdesthema. Dat geweldig overgaat in het stukje muziek dat wordt gebruikt als Jack en Elizabeth ontsnappen van de Dutchman. Zimmer zei zelf over dit stuk muziek dat het zijn meest emotioneelste stuk muziek was dat hij ooit had geschreven. En hij had gelijk. Hierna krijgen we weer een mooie versie van het liefdesthema om dan af te sluiten met een eerste versie van Up Is Down.

Maar hét grote meesterwerk is The Heart Of Davy Jones. Dit thema heb ik altijd al het sterkste gevonden in de serie. Het grote verschil met deze versie is de emotionaliteit. En eigenlijk past dit goed bij de meedogenloze Davy Jones. Een man verteerd door schuld en verdriet krijgt een emotioneel thema mee dat robuust klinkt op een orgel, maar als je het dan hier hoort, besef je hoe kwetsbaar en fragiel dit thema is. Hoe triest het is. De cellisten leveren prima werk af als eerste laag met daarboven op een fluit die het thema speelt. Naarmate de track vordert komt het orkest er steeds meer bij en als we dan het hoogtepunt bereiken dan weten we dat het goed zit. Prachtig werk van de heer Hans Zimmer.
Over naar Lord Cutler Becket. Het thema voor die andere villain in de reeks. In tegenstelling tot Jones is Becket door en door slecht. Het thema dat hij meekreeg van Zimmer straalt dit toch uit. Toch zit er een militaristisch tintje aan het thema. Wat past bij het personage. Het grootste deel van dit materiaal is jammer genoeg ongebruikt in de score. Vooral het stuk dat begint op 2:20 is volledig gesneuveld. Jammer vind ik dat. Want het is een prachtige variatie op het thema. Ook het grootste deel van Just Good Business is ongebruikt gebleven. Het is een zeer agressieve versie van het thema van Becket. Volgens mij zou het gebruikt worden tijdens het grote eindgevecht. Geen slecht nummer, maar ik begrijp wel dat het is gesneuveld in de strijd.

The Hoist The Colours Suite is inderdaad een meesterwerk. Een zes minuten durende suite van het hoofdthema van de derde score. Geweldig is dat. Hier kan ik niet veel over neerschrijven. Ogen dicht en genieten. Ook van The Pirate Lord Of Singapore ga je genieten. Het is een uitgebreide versie van het reguliere Singapore. Het duurt wat lang vooraleer de actie losbarst, maar als deze dan losbarst dan zijn het alle remmen los. Drie minuten actiemateriaal van de bovenste plank waar ook weer de cello’s hoogtij vieren. Let ook op het feit dat het thema van Becket heel subtiel is verwerkt. Wie de film gezien heeft begrijpt deze keuze.

Conclusie
En hierbij komen we aan het laatste avontuur in de wereld van de Pirates muziek. Een avontuur dat de moeite waard is. Muziek dat inmiddels nostalgie oproept maar nog niet verouderd is. Muziek dat ik nog steeds beschouw als één der betere van Hans Zimmer. Wie fan is van de originele soundtracks dan raad ik deze bootleg ten sterkste aan. Er staan werkelijk pareltjes tussen! Een 9 is hier wel verdiend.

Lees ook de volgende recensies van Sander Neyt: The Wings of a Film, Elizabeth: The Golden Age, Elizabeth

Recensie van Maurits Petri, ingevoerd op , score: 9/10
Even een kleine, misschien wel overbodige inleiding:
2003, de Disney Studio's waren het zat! Voor eens en altijd zouden ze alle ooit eerder gemaakte piratenfilms de grond in stampen. Hoe? Door een trilogie op de markt brengen, waar de wereld nog steeds niet is van bekomen...en waar we nog steeds geen genoeg van krijgen. Het eerste deel, Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl, werd een kaskraker en bracht veel geld in het laatje. Het tweede deel brak alle records en genereerde wereldwijd een slordige $1.06 miljard. Het succes van het tweede deel werd in geldbedragen niet overroelt door het laatste epos in de Pirates-trilogie. Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest staan dan ook nog altijd stevig op de tweede plaats in de wereldwijde Box Office.

De soundtracks van de films waren stuk voor stuk goed. Klaus Badelt en Hans Zimmer leverden weer eens puik werk af. Maar na de release van de reguliere soundtrack van At Worlds End, kwamen er geruchten op gang. Want er zou een schijfje op de markt zijn waarop muziek staat wat niet in de films is gebruikt. Een tijd lang was het stil, tot eind 2007: een bonte verzameling van ongebruikte suites van Zimmer werd op de markt gebracht. Helaas bleek het niet te gaan om een reguliere soundtrack, maar om een bootleg. En dat is een grote fout. Want, wat blijkt? De niet uitgegeven stukken muziek van Zimmer zijn misschien wel beter dan de reguliere cd's van deel 2 en 3.
Op de erg schaarse cd staan slechts 8 tracks, die samen wel goed zijn voor 50 minuten aan muziek. Wat direct opvalt aan het eerste nummer, is dat de muziek soms wat 'kaal' lijkt. En dat kan klopppen, want sommige tracks bevatten een mix van proefopnames met het orkest en delen van demo's. Wat ook opvalt is dat de muziek gelijk een stuk schoner klinkt, dankzij het gebruik van dat orkest. Zimmer heeft vaak de neiging om in drukkere passages veel instrumenten over elkaar heen te leggen. De eerste track is eigenlijk het gaafst vanaf 2:21, waar we het hoofdthema van Pirates horen. Alleen deze keer met een beeldschone nooit eerder gehoorde percussielijn en strijkarrangementen die iets rustiger aandoen dan in de originele versie. De klapper van dit bijzondere album is de tweede track, Marry Me. Gedurende 11 minuten komen alle romantische thema's langs die Zimmer en Badelt gebruikte in de films. Vooral het thema van One Day, wat deze keer nog uitgekleder de revue passeert is adembenemend. 'The Heart of Davy Jones' is een track die de film niet heeft gehaald, vanwege de lieflijkheid. We horen daarentegen wel het thema van Davy Jones, alleen ditmaal gespeeld door een dwarsfluit. 'Lord Cutler Beckett' is een onrustige actietrack en ook een allereerste proef met het orkest. Praktisch geen syntesizers te horen dus. Bijzonder is het onbekende en ongebruikte thema wat vanaf 5:05 inzet en nergens in de film te bekennen is. Eeuwig zonde, want wat een enorme power heeft het. De vijfde track is ook bijzonder, dit is namelijk een eerste demo van Jack's thema. En jawel, gespeeld door meastro Zimmer op de piano. Een ietwat krakerige opname is het resultaat. Wat overduidelijk wordt is dat Zimmer bijzonder goed om weet te springen met toetsen. 'Hoist the Colors Suite' is een prachtige suite die langs alle thematiek van het originele liedje uit At Worlds End fietst.
'The Pirate Lord of Singapore' is op zijn beurt de uitgebreide versie van het nummer 'Singepore' van de laatste soundtrack. 'Just Good Business' is ook weer een erg bijzondere track, wat op het einde lijkt op een horror-passage en veel wegheeft van The Dark Knight (let op het zware koper!). Een knallend einde van een erg bijzonder cd'tje.

Zo denk je dat Pirates een gepasseerd station is, en zo zit je midden in nieuw materiaal van meneer Zimmer. En wat voor materiaal! Deze niet gebruikte suites zijn ongelooflijk de moeite waard om ergens op de kop te tikken. Zimmer en Pirates regisseur Gore Verbinski zijn te streng voor zichzelf geweest met het schrappen van muziek. Vooral de tweede track 'Marry Me' is van ongekende klasse. Pirates Of The Caribbean: The Unreleased Suites is typisch zo'n schijfje vol heerlijke muziek die je absoluut gehoord moet hebben. Het enige wat je tegen zou kunnen zitten en helaas een minpuntje is, is de verkrijgbaarheid. Zet 'm dan ook direct op je 'Try Before You Die-lijstje' en geniet in volle teugen van Hans Zimmer in bloedvorm!

Lees ook de volgende recensies van Maurits Petri: Maleficent, Noah, I, Frankenstein

Recensie van Thomas-Jeremy Visser, ingevoerd op , score: 8/10
Vanaf de eerste Pirates of the Caribbean film af aan zijn de avonturenfilms met in de hoofdrol Johnny Depp niet meer weg te denken. Hans Zimmer heeft vaak controversiele keuzes gemaakt in zijn carriere. Na het matige Dead Men's Chest werd At World's End erg positief ontvangen. Van die score zijn er ook suites gemaakt.

Pirates Day One is een track die langzaam op gang komt met aan aanloop naar het overgebruikte en de door de Nederlandse televisiezender Veronica tot op de laatste noot uitgemolken He's a Pirate Thema. Later komt dit, niet erg overtuigend gebracht, velledig uitgespeeld terug. Een gemiste kans. Het Liefdethema voor Will en Elizabeth was absoluut een hoogtepunt van At World's End. Het is subtiel en ook daadwerkelijk romantisch. Zimmer kan dit net zo goed als zijn collega's Williams of Newman. Dit liefdesthema wordt mooier dan ooit gespeeld in Marry Me. Er worden verschillende variaties gebracht, er wordt gespeeld met een volledig orkest, synthesizer en zelf een hoorn. Niet te vergeten is het heerlijke en opbouwende spektakelstuk wat onder velen bekend zal staan als ''Up is Down''. De overgang van het lieflijke en soms bombastische liefdesthema naar dit heerlijke avonturenstuk is wat bizar maar werkt wel degelijk. Het wordt beter gespeeld dan op de At World's End uitgave, er zitten meer houtblazers in. Maar Marry Me sluit af met zijn liefdesthema op een grootschalige manier. Subliem.

De twee Piraten-sequels werden wereldwijd op heel wat punten afgekraakt. Maar niemand kan ontkennen dat de door ILM gemaakte Davy Jones toch wel erg vermakelijk was. Zijn verhaal is interessant, en het liefdesverhaal tussen hem en Calypso is (erg genoeg) interessanter dan dat van Will en Elizabeth. Zimmer gaf hier een rustig en haast tragisch tintje aan mee, waarin het muziekdoosje de rode draad vormt met een teder en haast lieflijke melodie. Het is bij velen in het geheugen gegrift, niet in de laatste plaats omdat de mosselman met zijn flexibele baardde melodie op zijn orgel bespeelt. In The Heart of Davy Jones wordt dit motief gespeeld door verschillende instrumenten, waaronder erg mooi werk van Zimmer's cellisten. Prachtig en meeslepend.
Van een heel ander kaliber is de track Lord Cutler Beckett. Beklemmend en patriottisch zijn de klanken voor de bevelhebber van de Oost-Indische Handelscompagnie. Het is nog het best een millitaire mars te noemen, en alles is pico bello uitgevoerd.
Jack's Theme Bare Bones is niet meer dan een vloeiend geheel van de thema's die 's werelds meest geliefde piraat begeleid door de drie blockusters. Maar dat met piano. Het is voor de Die-Hard fans vast en zeker een must, maar voor de meesten waarschijnlijk wat teveel van het goede.

Hoist the Colours Suite is een meesterwerk. Het thema, uitermate goed bedacht en zeer effectief in de film uitgewerkt, wordt keer op keer herhaald, maar neetm de hele tijd in kracht toe. Er komt zelfs koor bij. Het treft de avonturensfeer pakkend en is uitermate goed om te horen. The Pirate Lord of Singapore is niet erg treffend. Oh, het is wel degelijk mooi, maar alles was al eerder te horen op de score van At World's End. Interessant daarentegen is wel Just Good Business. Het voegt een sterke versie van het Beckett-thema toe. De percussie en het slagspel zijn een must voor het oor, en vergeet niet de flitsende strijkers.

Zimmer heeft met At World's End zijn muzikale bijdrage aan het Piraten-epos van deze eeuw goed afgesloten. Maar waarschijnlijk krijgen we anno 2011/12 meer van dit sooort muziek te horen, want de avonturen van Jack sparrow zijn nog niet voorbij...

Lees ook de volgende recensies van Thomas-Jeremy Visser: Man of Steel, War Horse, The Dark Knight Rises

Zoek naar meer recensies op FilmMusicSearch.com
Soundtracks uit de collectie: Pirates of the Caribbean

Pirates of the Caribbean : On Stranger Tides' (2011) Pirates Of The Caribbean: The Unreleased Suites (2007) Pirates of the Caribbean: At World's End (2007) Pirates Of The Caribbean: Soundtrack Treasures Collection (2007) Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (2011) Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003) Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (2011) Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006)

Fout gezien of heb je info om aan te vullen?: Login

Filmmuziek.com is Copyright © 1998-2014 by Arvid Fossen. Privacy Policy. Domeinnamen door Nomeo