Filmmuziek.com: Soundtrack Magazine 
Filmmuziek.com: Soundtrack MagazineFilmmuziek.com: Soundtrack Magazine  
 
      
 

Finding Nemo

Finding Nemo Soundtrack (Thomas Newman) - CD cover
Componist: Thomas Newman
Releasedatum: 20/05/2003 (Film release: 2003)
Label: Walt Disney Records (050086007875)
Type: Film
Luister: iTunes Amazon.com MP3
Medium: CD, Download
Recensenten (8.33/10)
Leden (7.65/10) (23 stemmen)
Stem nu!
Schrijf je nu in!

Blijft beter op de hoogte en krijg toegang tot verzamelaars info!

Steun deze website door deze muziek te kopen via onderstaande links!
iTunes: €9.99 Amazon.com: $7.20 Amazon.com MP3: €7.99 Amazon.fr: €6.45 Amazon.co.uk: Ł11.58 Amazon.de: €9.99 Amazon.es: €6.04 Moviemusic.com: $13.99

Advertentie:


1. Wow (2:31)
2. Barracuda (1:29)
3. Nemo Egg (Main Title) (1:16)
4. First Day (1:15)
5. Field Trip (0:57)
6. Mr. Ray, Scientist (1:28)
7. The Divers (1:56)
8. Lost (1:03)
9. Short-Term Dory (0:43)
10. Why Trust a Shark? (1:17)
11. Friends Not Food (1:51)
12. Fish-O-Rama (0:29)
13. Gill (1:40)
14. Mt. Wannahockaloogie (1:20)
15. Foolproof (0:32)
16. Squishy (1:32)
17. Jellyfish Forest (1:32)
18. Stay Awake (1:47)
19. School of Fish (1:03)
20. Filter Attempt (2:05)
21. The Turtle Lope (2:04)
22. Curl Away My Son (1:28)
23. News Travels (1:13)
24. The Little Clownfish from the Reef (1:15)
25. Darla Filth Offramp (2:22)
26. Lost in Fog (1:05)
27. Scum Angel (1:22)
28. Haiku (1:41)
29. Time to Let Go (2:22)
30. Sydney Harbour (0:28)
31. Pelicans (1:12)
32. Drill (0:50)
33. Fish in My Hair! (1:29)
34. All Drains Lead to the Ocean (1:36)
35. ...P. Sherman, 42 Wallaby Way, Sydney... (0:39)
36. Fishing Grounds (1:41)
37. Swim Down (1:46)
38. Finding Nemo (1:19)
39. Fronds Like These (1:57)
40. Beyond the Sea, Robbie Williams (4:26)

Totale duurtijd: 60 minuten
Schrijf nu je recensie voor deze soundtrack!

Alle recensies uitvouwen - Alle recensies dichtvouwen

Recensie van Sjoerd van R., ingevoerd op , score: 9/10
In 2003 kwam Pixar met haar vijfde film in samenwerking met Disney: Finding Nemo. De film vertelt het verhaal van een clownvis die zijn zoontje Nemo moet zoeken nadat hij ontvoerd was. Ondertussen zit Nemo in een aquarium van een tandarts in Sidney te wachten tot het nichtje van de tandarts Clara (ook bekend als de vissenmoordenaar) hem ophaalt. De film heeft voor de oplettende kijker veel overeen met bijvoorbeeld ‘Toy Story’, maar tijdens het beluisteren van de score horen we een nieuwe sound in de Pixar films. Niet Randy Newman zorgde voor de muziek, zoals hij dat wel deed voor de voorgaande Pixar-films, maar zijn neef Thomas Newman werd aangesloten bij de crew. Nog steeds vind ik dat dit ervoor zorgt dat Finding Nemo apart staat van de andere Pixar-films. Misschien is dat ook de reden dat voor de eerstvolgende Pixar-film ‘Wall-E’ Thomas weer is aangesloten bij de crew.

De eerste track is al gelijk een samenvatting van de sfeer van alle muziek. De track ‘Wow’ begint met een pianosolo en laat later ook strijkarrangementen horen met het thema van Nemo er al in verwerkt. op het einde horen we nog een beetje de steil van neef Randy met vrolijke korte noten. De tweede track is alles behalve vrolijk. De duistere sfeer van de zee is in de eerste seconde te horen en later wordt de spanning opgebouwd. De track is helaas van korte duur, maar dat kan ook niet anders met veertig tracks. In ‘Nemo Egg (Main Title)’ is het prachtige Nemo thema te horen, ditmaal niet met de strijkers in de hoofdrol, maar het thema wordt deze keer voor een groot deel door de piano gespeeld. ‘First Day’ is een vrolijke track met veel strijkers en hoge noten die we horen als Nemo voor het eerst naar school gaat, zoals de titel al zegt. Ook deze track duurt niet al te lang. ‘Field Trip’ slaat weer een nieuw thema aan en ook in ‘MrRay, Scientist’ is weer een nieuw thema te horen met de hoge strijkers in de hoofdrol. ‘The Divers’ is van begin af aan al zeer mysterieus en later krijgen we ook eens volle actiemuziek te horen. Spanning te top, ook in de volgende track ‘Lost’. In dit thema wordt de spanning opgebouwd waarna er een mooie overgang is naar drama. In de film is ‘Nemo’ inmiddels ontvoerd en de zoektocht begint. De volgende tracks zijn wat duister en geven de sfeer van de gevaarlijke en grote zee goed aan. Marlin is tegen de stroming in (goh wat toepasselijk) met veel paniek aan het zoeken naar zijn zoon. Dit geeft een lekker druk thema in de track ‘Friends Not Food’, waar Marlin in contact is gekomen met een stel vegetarische haaien, die later toch aanvallen. Ook een opvallende track is ‘MtWannahockaloogie’, waarin de vissen die samen met Nemo in het aquarium een apart ritueel uitoefenen op Nemo. De track is even iets anders. De volgende track ‘Foolproof’ is duidelijk geďnspireerd op het ‘Misison Impossible’ thema van Lalo Schifrin. Zo heeft de score af en toe wat tussendoortjes die afwijken van de ‘gewone’ muziek die telkens ideaal bij de film past en ook heerlijk te beluisteren is. Een voordeel van de veertig tracks is ook dat er geen track is die langdradig is, in alle tracks horen we weer een ander (eventueel nieuw) thema.

De zoektocht van Marlin wordt in elke track weer goed beschreven door de onvergetelijke sound van T. Newman. De track ‘Lost in Fog’ is daar een goed voorbeeld van. Marlin zit vast in een walvis en de track is duister en stilletjes(de volgende tracks sluiten bij elkaar aan. Een vrouwenkoortje zorgt voor de extra nadruk op het mysterieuze, maar ook de vrolijke noten tussendoor. ‘Haiku’ laat ons het beste thema horen als we naar Marlin in de walvis kijken. Een moment in de score waarvan je alleen denkt:’Kippenvel!’. Even komt de actie in de volgende track, maar deze wordt gevolgd door een groots thema van blijdschap en overwinning.

Langzaam gaan we richting de finale van de film. In de track ‘Sydney Harbor’ horen we nog even een vrolijke melodie, maar we gaan door met veel actie. Nemo moet niet alleen gered worden, ook is er de angst voor Clara en later moet en als het dan slecht lijkt af te lopen vinden Nemo en Marlin elkaar weer terug. De muziek is als het mis lijkt te gaan prachtig stil en emotioneel. En alsof het allemaal nog niet genoeg is, zodra het goed lijkt te gaan komt er een visnet om Nemo mee te nemen. Gelukkig zwemmen alle vissen omlaag en breekt het visnet. In de track ‘Swim Down’ is dit te horen. Eerst de actie en spanning die we al eerder hoorden in ‘Lost’. Dan komt er opnieuw de overgang naar verlorenheid en emotie. Voor mij een hoogtepunt van de score. Ook de volgende tracks zijn fantastisch. Het Nemo thema wordt nog eens herhaald en ook andere thema’s komen terug. De track van Robbie Williams is ook zeker de moeite waard!

Conclusie:
Inmiddels ben ik in het bezit van 8 Newman soundtracks waaronder bijvoorbeeld uitschieter Meet Joe Black. Toch vind ik dit de beste. We horen de steil van Newman met een klein beetje Disneygehalte. Veel thema’s en het vrolijke en emotionele wordt goed afgewisseld en geen track is langdradig (op deze manier zijn de veertig tracks toch geen nadeel). Elke Disney-Pixar soundtrack is toch speciaal, maar dit is misschien wel de beste tot nu toe. Een dikke 9!

Lees ook de volgende recensies van Sjoerd van R.: Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides, 2012, Up

Recensie van Sander Neyt, ingevoerd op , score: 8/10
Nemo: Are you all right?
Dory: [exasperated] I don't know where I am... I don't know what's going on. I think I lost somebody but I, I can't remember... and I can't remember...
Nemo: It's OK, it's OK. I'm looking for somebody too. Hey, We can look together.
Dory: I'm Dory.
Nemo: I'm Nemo.
Dory: Nemo?... that's a nice name...

Er was eens een filmmaatschappij dat niets verkeerd kon doen. Alle films die zij maakten waren van pure klasse. Zijn naam? Pixar. Tot Cars in de zalen verscheen, waren alle films van Pixar nagenoeg perfect. Deze Finding Nemo behoort tot de gouden era van de Pixar films. Het verhaal is eigenlijk vrij simpel. Een over beschermende vader moet toezien hoe zijn enige zoon wordt ontvoerd en beslist dan om eigenhandig zijn zoon te vinden. Zonder enige aanwijzing. Op zijn weg ontmoet hij natuurlijk verscheidene kleurrijke personages zoals Dory. Een vis met geheugenverlies. Hoe blijven ze het toch verzinnen! Uw nederige recensent is fan van deze film. De kleuren, de personages, de wereld die ze creëren… Alles is tot in de puntjes tip top in orde gemaakt. Dat geld ook voor de muziek.
Randy Newman had de muziek van de voorgaande Pixar films gemaakt. U weet intussen al zeker dat ik niet zo een grote fan ben van de man. Voor Finding Nemo zochten ze een andere componist en kwamen uit bij Thomas Newman. Ze bleven alleszins in de familie. Thomas Newman had al vele dingen neergepend alsnog was dit slechts zijn eerste animatie film en het resultaat mag er zijn.

Sfeer is het sleutelwoord van deze score. Net zoals veel heeft Newman eigenlijk geen hoofdthema geschreven. Het enige thema dat regelmatig terugkeert is het thema van Nemo’s Egg. Een melodramatisch hoofdthema gespeeld op piano geflankeerd met de strijkers die we zo gewend zijn van Newman maar waar we allemaal zo van houden. Het thema is vintage Newman en het is dan gewoonweg perfect om naar te luisteren. Het beschrijft maar al te goed het verlies van Marlin. Dit thema komt af en toe terug in de score.
Buiten dit thema heeft Newman eigenlijk geen enkel thema geschreven dat terugkomt. Waarom deze score dan kopen? Heel simpel. Het is de beste sfeervolle score dat ik in mijn bezit heb. Het verhaal speelt zich af onder water, en Newman gebruikt alles dat in zijn kunnen zit. Je hoort geluiden van onder de zee, of kolkend water dat aanspoelt op de mooie witte stranden. De zee die zijn grijze zelf is. Geweldig is dat.
Er zitten tientallen kleine meesterwerkjes in de tracks verborgen. Bijvoorbeeld Field Trip. Het is een feit dat de speelduur slechts een minuut is. Maar het is een minuut van ongekende schoonheid. De piano, de fluiten en de typische Newmanstrijkers. Dat maakt het nummer gewoon. Je hebt echt het gevoel dat je je onder water bevind. En dat is moeilijk om dat in muziek over te zetten. Ik betrap er mij zelf veel op dat ik deze track regelmatig opzet, en je zou voor minder. Het is dan ook geweldig.
Haiku is ook zo’n klein meesterwerk. Het is eigenlijk een vrij tragisch thema en wordt voornamelijk gespeeld als Marlin de moed aan het verliezen is. Het is alweer een korte track maar het thema maakt het zodanig geweldig dat het een meesterwerk is geworden.
Ook Sidney Harbour is zoiets. Dit is alweer vintage Newman is genieten voor de volle 28 seconden…

Heb ik ook negatieve punten over deze score? Die heb ik inderdaad. Ik ga niet beginnen zagen over het feit dat Newman niet thematisch werkt. Dat doet hij meestal, meestal zaag ik daar dan ook over. Maar de sfeer is zodanig goed dat ik geen thema’s mis. Waar ga ik wel terug over zagen? Twee zaken. Namelijk de enorme filler muziek. Deze score is een typische Newman score met zijn gebreken en het grootste is de vele nietszeggende muziek, alsof Newman zijn cd zodanig vol wou zetten. Dat is jammer, want hij beter gefilterd in zijn muziek dan hadden we hier te maken met een regelecht meesterwerk.
Een tweede punt van kritiek is de hoeveelheid tracks. Maar liefst 40 tracks wordt ons hier voorgeschoteld. En geen enkele muzikale track is langer dan drie minuten. Dat is soms zeer irritant, want de muziek is heel goed en vele tracks lopen wel in elkaar over en het is mij dan ook de vraag waarom de man deze niet heeft samengevoegd.
Er zijn recensenten die soms klagen over het lied Beyond The Sea en ik vraag mij af waarom. Al moet ik toegeven dat het originele van Charles Trenet beter was, maar ik heb geen problemen met deze versie!

Conclusie
Thomas Newman heeft een mooie sfeervolle score geschreven voor Finding Nemo. Het is een typische Newman score in elke betekenis van het woord. Met zijn positieve punten maar ook met zijn gebruikelijke gebreken. Alsnog beland deze score veel in mijn cd speler en reis ik met Marlin en Dory door de oceaan op weg naar Sidney. Op zoek naar Nemo.

Lees ook de volgende recensies van Sander Neyt: Inception, The Music of Hans Zimmer: Definitive Collection, Cinema Serenade 2 The Golden Age

Recensie van Niels van Laar, ingevoerd op , score: 8/10
Subliem, dat is het woord voor deze geweldige score. Thomas Newman mag trots zijn met wat hij hier bereikt heeft. Als zijn scores die hij de afgelopen jaren gemaakt heeft, komen hier samen. Denk aan American Beauty, The Green Mile, Road To Perdition en de Shawshank Redemption. Uit al deze films, en nog veel meer, herken je kleine stukjes die Newman in deze score laat samensmelten. Een ultiem moment in een carričre, denk ik. Dat wil niet zeggen dat dit ook de beste score is, die hij ooit gemaakt heeft, tenminste, niet volgens mij. Wat dat dan wel is, kan ik moeilijk zeggen. Newman heeft een heel eigen stijl, de manier waarop hij met instrumenten omgaat en welke instrumenten hij gebruikt, zijn in elke score min of meer gelijk.

Wat maakt deze cd dan toch zo bijzonder? Ik denk dat het door de film komt. Pixar zet in Finding Nemo zo’n weelderige omgeving neer, op een lieve en verterende manier. Hoe deze maatschappij de prachtige onderwaterwereld heeft neergezet, is werkelijk van uitmuntende klasse. Ook de afwisseling van emoties draagt bij aan het slagen van de film en de score. Het ene moment zit je in een soort Tell Sell reclame voor een automatische schoonmaker voor aquaria (Nr. 15 – Foolproof), het andere moment krijg je een overview over de fantastische onderwater landschappen te zien (Nr. 03 – Nemo Egg (Main Title) of nr. 38 Finding Nemo ). Het ene moment lachen, het andere moment huilen. De diversiteit is zo enorm, dat deze cd je bezig houdt.

Hoe kun je nog meer merken, dat dit een zeer geliefde score is? Kijk op een willekeurige avond naar tv, op een willekeurige zender, op een willekeurig tijsstip en het ene na het andere nummer uit deze film komt voorbij. Televisiemakers hebben deze score dus ook gevonden en vanwege de diversiteit aan emoties is hij zo gemakkelijk te gebruiken voor ieder onderwerp.

Het nadeel van die diversiteit is, en ik heb het vaker genoemd (zie Brian Tyler’s Paparazzi), dat de nummers vaak zo kort zijn, waardoor opbouw nog wel eens in het midden wordt gelaten. Een groot pluspunt van deze cd is dan weer de kleine geluidseffectjes die men erin heeft verwerkt. Dit begint al bij de opening van de cd, het water dat je hoort stromen. En ook het vergeetachtige visje Dory krijgen we nog een keer voorgeschoteld. Kleine details die je weer even naar de film toe brengen.

Als laatste nog een lekkere afsluiting, die je van de diepte van de oceanen terugbrengt naar de mensenwereld: Beyond the Sea van Robbie Williams, een lekker jazzy nummer en een mooie afsluiter van een nog mooiere cd.

Niels

Lees ook de volgende recensies van Niels van Laar: The Lost World: Jurassic Park, War of the Worlds, The Village

Recensie van Wim Minne, ingevoerd op , score: 9/10
Finding Nemo was het laatste kassucces van Walt Disney. Daarna volgde nog the Incredibles, maar het echte succes was toch Finding Nemo. Het ontroerende verhaal van een vadervis die zijn zoon gaat zoeken, die in een bokaal ergens in Sydney zit, sloeg velen echter aan, maar mij liet het echter koud. Niet dat de film slecht was, verre van, maar de voorspelbaarheid kwam me soms de strot uit. NATUURLIJK zou de vader zijn zoon terugvinden, NATUURLIJK zou Nemo een levensles leren en nog heel wat meer. Toch verstand op nul zetten en dan heb je een heel vermakelijke film.

Van de muziek herinner ik me echter niet veel meer. En eigenlijk echt wel een schande, want de muziek is heel goed. Newman, die ons The Green Mile, American Beauty schonk, bewijst hiermee zijn veelzijdigheid.
Want met de eerste track slaagt hij erin om ons mee te nemen in die wonderlijke waterwereld van vissen, barracuda's, vegetarische haaien, en ga zo maar door. Wow is echt wel een wow waar, het is de intro van een lang (ontroerend) spektakelstuk.
Lost is zo'n track die ergens het midden tussen houdt: onheilspellend, en die past toch perfect in het plaatje. Het is ook iets of wat dreigend, maar ja, wat is dreigend in dergelijke score. Why trust a shark gaat verder in deze sfeer. De haaien doen hier hun intrede en dat is toch een heel spannend moment in de film. Fish - O - Rama is zowat de kortste track van de score: amper dertig seconden, toch jazzy van toon, maar heel weinig zeggend. Gill is weer zo'n "duistere" track, in het begin dan, maar slaagt dan om naar het diepere emotionele. Het vrolijke hoofdthema besluit. Knap van Newman hoe hij de balans tussen de diepere emotie, voor zover er sprake van is, en de vrolijkheid krachtig in de hand houdt.

Een knappe score, maar wel met enorm veel tracks.sommige amper dertig seconden. Een voordeel? Niet echt, want de duurtijd blijft hetzelfde als je ze meer verzameld in een track. Uiteindelijk sluiten ze allemaal aan elkaar aan dus veel maakt het niet uit.
Een knappe score voor een leuk filmpje.

Lees ook de volgende recensies van Wim Minne: Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2, True Grit, The Tree of Life

Recensie van Arvid Fossen, ingevoerd op , score: 8/10
De nieuwste Disney/Pixar productie speelt zich af in de zee. We zien hoe twee tropische vissen, vader Marlin en zoon Nemo, van elkaar gescheiden worden wanneer Nemo gevangen wordt en in een aquarium. Marlin organiseert een zoektocht ...
Het werd eens tijd om een nieuwe wind te laten waaien door de Disney/Pixar scores. Niet dat de vorige om ter vrolijkste soundtracks van Randy Newman voor onder andere Monster Inc. en Toy Story niet goed waren, integendeel, maar eerder dat ze misschien niet de sound hebben die bij deze film best zou uitkomen. In de plaats daarvan werd zijn bekende neef Thomas Newman ( American Beauty, The Horse Whisperer, The Shawshank Redemption aangesteld voor Finding Nemo, voor wie het meteen ook zijn eerste tekenfilm score werd. Thomas Newman is de meester in het componeren van een gevoelsgeladen underscore met zijn steeds experimentele orkestratie stijl. Deze aanpak is zowat een echte trend stijl is geworden: het bespelen van piano, gitaar of andere instrumenten op een bijna nerveuze, repetitieve en dromerige manier wordt vaak een Newmanesque stijl van componeren genoemd. Finding Nemo is een onbedwongen, emotionele score geworden, maar ook een plezierige score. Zijn eigen manier van compositie werkt zeer goed in de setting van 'de nerveuze vissen wereld' in deze film. De speciale heldere en zachte melodietjes brengen het verhaal extra kleur bij. De muziek is gezellig en intiem op zich en komt persoonlijker en warmer over dan wanneer steeds opgedreven score muziek zou gebruikt worden. Newman brengt de fun in zijn doorgaans sombere compositie stijl in door funky jazzy elementen, speciale hippe geluiden en plezierige ritmes in te voegen. Het geheel van deze soundtrack is een dynamische en diverse score geworden die zich makkelijk laat beluisteren.

Lees ook de volgende recensies van Arvid Fossen: The Legend of Zorro, A History of Violence, Flightplan


Toon alle recencies

Zoek naar meer recensies op FilmMusicSearch.com
Oscars: Best Music, Original Score (Genomineerd)
Trailer:





Zie ook: Alle trailers
Andere soundtrack releases van Finding Nemo (2003):

Finding Nemo (2003) Finding Nemo (2003) Finding Nemo: Ocean Favorites (2003)

De beste Disney soundtracks

Aladdin (1992) Beauty and the Beast (1991) Bolt (2008) Dinosaur (2000) Finding Nemo (2003) Hunchback of Notre Dame, The (1996) Pocahontas (1995) Ratatouille (2007) Tarzan (1999) WALL·E (2008)

Soundtracks uit de collectie: Animation

Ant Bully, The (2006) Yellow Submarine (1982) Nightmare Revisited (2008) King and I, The (1999) 101 Dalmatians (1998) Cinderella (1981) Hey There, it's Yogi Bear (1964) Yellow Submarine (1987) Omega 1, Vol. 2: Destiny Revelation (2013) Afro Samurai: Resurrection (2009)

Soundtracks uit de collectie: Kids

Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007) Return to Never Land (2002) Horton Hears a Who! (2008) Princess and the Frog, The (2009) Looney Tunes: Back in Action (2003) Homeward Bound: The Incredible Journey (1993) Bedtime Stories (2008) Nanny McPhee (2005) Beauty and the Beast (1991) Hunchback of Notre Dame, The (1996)

Fout gezien of heb je info om aan te vullen?: Login

Filmmuziek.com is Copyright © 1998-2014 by Arvid Fossen. Privacy Policy. Domeinnamen door Nomeo