Filmmuziek.com: Soundtrack Magazine 
Filmmuziek.com: Soundtrack MagazineFilmmuziek.com: Soundtrack Magazine  
 
      
 

InVincible

InVincible Soundtrack  (Klaus Badelt, Hans Zimmer) - CD cover
Componist: Klaus Badelt Hans Zimmer
Releasejaar: 2001
Label: Milan America (0731383595820)
Victor Entertainment (4988002448791)
Milan France (3259119872627)
Type: Film
Luister: iTunes Amazon.com MP3 Amazon.co.uk MP3
Medium: CD, Download
Recensenten (7.00/10)
Leden(< 5 stemmen)
Stem nu!
Schrijf je nu in!

Blijft beter op de hoogte en krijg toegang tot verzamelaars info!

Steun deze website door deze muziek te kopen via onderstaande links!
iTunes: €9.99 Amazon.com: $14.98 Amazon.com MP3: €8.91 Amazon.co.uk MP3: £7.11 Moviemusic.com: $21.99

Advertentie:


1. The Journey (2:45)
2. Siegfried‚ The Iron King (2:10)
3. Master Of The Occult (8:13)
4. The Prophecy (1:42)
5. Souls (3:07)
6. Martha Lifts The Elephant (2:08)
7. Visions (6:34)
8. The Unknown Just (7:22)
9. Benjamin Believes (2:09)
10. 3rd Piano Concerto‚ In C-Minor, 2nd Movement (Ludwig Van Beethoven) (3:30)
11. Ombra Mai Fu, Roni Kirwan (Georg Friedrich Handels) (3:16)
12. Sweet & Lovely, Das Palast Orchester featuring Max Raabe (3:00)
13. You're The Cream In My Coffee, Das Palast Orchester featuring Max Raabe (3:13)

Totale duurtijd: 49 minuten
Schrijf nu je recensie voor deze soundtrack!

Recensie van Lammert de Wit, ingevoerd op , score: 7/10
Werner Herzog maakte in 2001 na lange tijd weer een film met een verhaal dat gewoon te volgen is. InVincible speelt zich af in de jaren voor de tweede wereldoorlog en vertelt het verhaal van 'de sterkste man van de wereld' in een kermisattractie, die door een Duitse theatereigenaar gevraagd wordt om naar Duitsland te komen en daar in zijn theater z'n krachttoeren te verrichten. Die eigenaar heeft duidelijke Nazi-trekken, terwijl de sterke man een Poolse Jood blijkt te zijn, die nu in een land verzeild geraakt is dat steeds verder in zelfverheerlijking afglijdt naar haat en vernietiging...

Het tragische verhaal wordt muzikaal omlijst door de score van de hand van Hans Zimmer, die hierbij intensief samenwerkte met Klaus Badelt, nadat ze eerder samen de score voor The Pledge hadden gemaakt. Waar The Pledge een moeilijk toegankelijke synthesizer score was, komt dit instrument bij Invincible helemaal niet aan de orde.
De score is volledig gespeeld op originele instrumenten, waarbij met name de strijkers een hoofdrol spelen in deze nogal tragisch klinkende score bij het evenzo tragische verhaal van de film.
De score opent direkt met de vol klinkende track The Journey, met mooie glijdende violen en cello's, die zowel lead als underscore verzorgen. De mooie harmonische klanken klinken iets melancholiek. Siegfried, The Iron King, opent met vrijwel de enige percussie in de score op pauken. De tragisch klinkende melodie neemt steeds iets in volume toe.
Master of the Occult is een track met een paar wendingen. Het begint met een erg fraai stuk muziek door de donkere stemmen van een mannenkoor, waarna cello's het overnemen met de wat dramatisch klinkende melodieën die de hele score met je meegaan. Na een paar minuten (de hele track duurt ruim 8 minuten) wordt de muziek dreigend met lang aangehouden gedempte vioolklanken op de achtergrond, die steeds iets in volume toenemen, maar niet qua toon veranderen. Pas de laatste drie minuten komt de melodie weer terug met de mooie diepe koorklanken, waar de strijkers dan weer prachtig overheen gaan.
De volgende tracks zijn vooral vioolmuziek, zonder gebruik van andere instrumenten. Stukjes melodie zijn prachtig, maar de dramatiek druipt er bijna vanaf. Samen met de traagheid van de muziek klinkt het wat depressief, wat perfect past bij de film, maar enigszins saai is om naar te luisteren.
Martha lifts the Elephant begint weer fraai met diepe koorklanken, die na 1 minuut bijgestaan worden door diepe strijkers die er samen een prachtige gedragen track van maken op een mooie melodie. Dit is een van de mooiste tracks.
Hierna volgen nog een drietal score tracks die alle drie volledig door strijkers worden gespeeld op tamelijk tragische melodieën. De laatste track, Benjaming Believes is wat fraaier dan de andere, maar ze zijn alle drie toch wel wat eentonig door de zware dramatiek van de tracks.
De laatste vier tracks zijn muziekstukken die in de film te horen zijn, ook van de kwaliteit in de film, dus wat doffig klinkend en soms inclusief krasjes en geknerp.
De eerste twee zijn mooie klassieke stukken van Mozart en Händel. De laatste twee zijn jazzy songs uit de dertiger jaren. Moet je van houden.

Kortom, Zimmer en Badelt zetten een score neer met zeker een paar fraaie luistertracks. De meeste tracks zijn echter nogal dramatisch aangezet en worden door alleen strijkers gespeeld, wat het dramatisch effect nog versterkt. Dat maakt de beluisterbaarheid een stuk minder. Maar ze zijn voor de film gecomponeerd en het verhaal van de film is een volop dramatisch verhaal en van de afloop ervan wordt je ook niet vrolijker, daar past de muziek dus uitstekend bij. En daar gaat het om. Maar ik beoordeel op prettige luisterbaarheid, vandaar een zeven.

Lees ook de volgende recensies van Lammert de Wit: La Dame aux Camélias, The Sheltering Sky, The House of the Spirits

Zoek naar meer recensies op FilmMusicSearch.com
Fout gezien of heb je info om aan te vullen?: Login

Filmmuziek.com is Copyright © 1998-2014 by Arvid Fossen. Privacy Policy. Domeinnamen door Nomeo