Filmmuziek.com: Soundtrack Magazine 
Filmmuziek.com: Soundtrack MagazineFilmmuziek.com: Soundtrack Magazine  
 
      
 

Backdraft

Backdraft Soundtrack (Hans Zimmer) - CD cover
Componist: Hans Zimmer
Releasedatum: 24/05/1991 (Film release: 1991)
Label: Milan America (0731383585425)
Milan America (3259119794622)
Milan France (3299031080724)
Milan Germany (5050466298621)
BMG France (4007192620234)
Type: Film
Luister: iTunes Amazon.fr MP3 Amazon.co.uk MP3 Amazon.de MP3
Medium: CD, Download
Recensenten (9.14/10)
Leden (8.61/10) (31 stemmen)
Stem nu!
Schrijf je nu in!

Blijft beter op de hoogte en krijg toegang tot verzamelaars info!

Steun deze website door deze muziek te kopen via onderstaande links!
bol.com: €10.99 iTunes: €9.99 Amazon.com: $27.96 Amazon.fr: €7.11 Amazon.fr MP3: €5.89 Amazon.co.uk: £6.26 Amazon.co.uk MP3: £7.49 Amazon.de: €7.34 Amazon.de MP3: €8.99 Amazon.es: €9.34 Amazon.it: €7.88

Advertentie:


1. Set Me In Motion, Bruce Hornsby & the Range (5:20)
2. Fighting 17th (4:26)
3. Brothers (3:32)
4. The Arsonist's Waltz (1:58)
5. 335 (3:02)
6. Burn It All (5:19)
7. You Go, We Go (5:11)
8. Fahrenheit 451 (2:59)
9. Show Me Your Firetruck (3:31)
10. The Show Goes On, Bruce Hornsby & the Range (7:32)

Totale duurtijd: 42 minuten
Schrijf nu je recensie voor deze soundtrack!

Alle recensies uitvouwen - Alle recensies dichtvouwen

Recensie van Sjoerd van R., ingevoerd op , score: 8/10
Backdraft is het eerste hoofdstuk van vele meesterwerken van Zimmer. Enkele van de beste thema’s die Hans Zimmer ooit heeft geschreven zitten verstopt in deze cd te wachten op een hoop succes. Succes is er gekomen, want als we het hebben over The Lion King, ‘The Rock’, The Peacemaker, en Crimson Tide hebben we het zeker niet over Zimmers minste. Al die thema’s zitten verborgen in deze soundtrack. Backdraft heeft ook nog eens een fantastisch hoofdthema, dat vooral aan het begin en aan het einde van de film voorkomt. Je zou hem bijna vergeten, maar ook dit is een meesterwerk van Zimmer.
De film Backdraft is een film met twee kanten, actie en drama, ondanks enkele ongeloofwaardige details (zoals een brand in een gasfabriek (met giftige gassen) blussen zonder masker op) is Backdraft ook een erg leuke film.

Het verhaal van deze cd begint met een song, geschreven door Bruce Hornsby. Geen drama, het is een goed te beluisteren song en hij doet het ook erg goed in de film. In de tweede track begint het hoofdstuk Hans Zimmer van het boek ‘Backdraft’. We gaan terug naar het begin van de film, die óók weer terug in de tijd gaat. We zien een brandweerteam richting de brand gaan. Met het Backdraft hoofdthema begint de film fantastisch. Bombastisch slagwerk op de achtergrond met de strijkinstrumenten op de voorgrond maakt een goede sfeer. Bij 1.27 wordt het allemaal iets hoger en liever. In de film zien we namelijk even de vader en zoon liefde voorbijkomen. Vader laat zijn kunsten zien als brandweer aan zijn zoon Brian. Bij 2.23 gaat het echter mis, want er is sprake van een Backdraft waar de vader van Brian het slachtoffer van is. De track gaat verder met rauw die mij doet denken aan The Lion King die 3 jaar later geschreven zou worden.

‘Brothers’ is een track met hetzelfde hoofdthema, wel zijn we verder in de tijd. Brian en zijn broer komen samen in een brandweerteam en dit zorgt voor niet veel soeps. Een nieuw emotioneel thema krijgen we te horen gespeeld door een piano en violen. Duisternis volgt. We horen mysterieuze geluiden die we in de film te horen krijgen wanneer Brian branden onderzoekt nadat hij zijn baan als brandweer opgaf. De rust maakt plaats voor het nieuwe emotioneel thema door violen, dat we al eens eerder hoorden deze track. ‘The Arsonist’s Waltz’ is een even emotionele track. Het eerder genoemde emotionele thema herhaald zich nogmaals.

‘335’ is de volgende emotionele track. Een hoop dramatische thema’s gaan door elkaar heen en ook horen we enkele noten van het hoofdthema, gespeeld door piano. Bij 2.22 komt er dreiging door slagwerk. De dreiging sluit aan op de volgende track: ‘Burn It All’. Hier krijgen we een actiethema te horen gespeeld door violen. Een actiethema dat we later horen in het meesterwerk ‘The Rock’. Ditmaal in mooiere uitwerking, zoals ik al zei door violen. Als het actiethema verdergaat komt er een keyboard bij en krijgen we ook heel wat synthesizers te horen. Bij 2.15 herhaald het thema zich. Het thema wordt gevolgd door spanningopbouw á la ‘the Peacemaker’ waarna we weer verder gaan met dit fantastische thema. Bij 3.30 houdt het bombasme op en krijgen we een exacte versie te horen van het emotionele thema The Lion King. Helaas brijdt het thema zich in deze score niet verder uit en gaan we weer verder met volop bombasme en spanningsopbouw. De track sluit aan op de volgende actietrack van de score ‘You Go, We Go’ dat overigens het motto is van de hoofdrolspelers van de film. Ook in deze track een nieuw thema, bombastische muziek, synthesizers en een koor voor extra energie. Het begin van de track gaat steeds weer verder met dit thema te herhalen en we horen ook spanningsopbouw á la The Peacemaker. Een The Lion King gevoel krijgen we na 3 minuten. Een ‘gevoel’ is echter niet het goede woord, aangezien we hetzelfde orkest horen en een variatie op het hoofdthema. Een veelzijdige track is dit wel, want het hoofdthema laat zich ook nog even horen.

Om de track niet te lang te maken gaan we naar de volgende track: Fahrenheit 451, die op de vorige track aansluit. Hij begint met dreiging naar het hoofdthema. Wat we horen is echter geen hoofdthema maar de dramathema’s van het begin van de score. Ook in deze track een stukje The Lion King. Bij 2.11 horen we dan het hoofdthema in volle glorie. Een bewijs hoe goed dit hoofdthema is! Lekker makkelijk te beluisteren voor iedereen. Hetzelfde hoofdthema mag zich voor de laatste keer eens helemaal uitbreiden in de track ‘Show Me Your Firetruck’. Simpelweg een fantastische uitwerking!

De laatste track is de tweede song die, als ik het niet verkeerd heb, niet eens in de film voorkomt.

Conclusie:
Een zeer goede score (helaas weinig Zimmer, maar 12 minuten song) met een heerlijk hoofdthema. Duidelijk is dat Zimmer behoorlijk wat thema’s heeft gebaseerd op stukken uit deze score. Zeker de moeite waard. Lekkere actie en ook emotie.

Lees ook de volgende recensies van Sjoerd van R.: Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides, 2012, Up

Recensie van Lammert de Wit, ingevoerd op , score: 9/10
Jaren geleden zag ik de film Backdraft. Een spannende film van Ron Howard, die veel succesfilms op z'n naam heeft. Met een hoofdrol voor het vuur dat verzengend woedde in de film en angstaanjagend realistisch was. Howard heeft Hans Zimmer gevraagd om de muziek voor deze film te componeren, maar dat ging schijnbaar niet zonder slag of stoot.

Zimmer was al wel bekend in de wereld van de scoremuziek, maar is eigenlijk toch wel doorgebroken met deze score voor Backdraft. De score is dan ook een van de eerste van Zimmer waarin hij op de bombastische toer gaat op een manier die zijn handelsmerk zou worden.
De muziek speelt daardoor ook een grote rol in de film en versterkt de dramatiek behoorlijk. Een aspekt dat daar mede voor zorgt is de prachtige thematiek in de muziek voor Backdraft.
Een van die mooie thema's begint al direkt bij de eerste scoretrack 'Fighting 17th', waarin het prachtige hoofdthema van de film boven de muziek uitstijgt. Geweldig! Dat heerlijke thema wordt met veel blazers en lichte en zware percussie op een heroïsche manier uitgewerkt en zou evenmin misstaan in een historische Amerikaanse veldslagenfilm. Iets voorbij de helft van de track slaat de spanning en vervolgens de dramatiek toe, als een van de brandweermannen het leven laat.
In de volgende tracks gaat Zimmer de wat rustiger kant op, met in 'Brothers' een mooi, wat romantisch getint thema met violen, maar halverwege nemen vuur-geluidseffecten en spanning die rol over tot vlak voor het einde van de track. In 'The Arsonist's Waltz' houdt Zimmer de rust aan, maar krijgt de muziek een wat dreigender lading. Hier speelt ook de synthesizer een grotere rol in de muziek dan elders, waar het orkest een hoofdrol krijgt. De track heeft ook zeker niet het ritme van een wals, wat de titel zou doen vermoeden.
In de volgende twee tracks wordt de sfeer grimmiger, zonder saai te worden omdat Zimmer melodie vasthoudt. Wat opvalt aan de track 'Burn it all' is de herkenning vanuit andere films ( The Rock en de Pirates-serie). Maar die mooie herkenbare stukjes worden afgewisseld door spannings- en aktiemuziek, waarbij juist die melodie ontbreekt en effecten de muziek overheersen. Daardoor is deze track erg afwisselend, maar de 'spannende' gedeelten zijn niet even geweldig om naar te luisteren. Dit zet zich voort in 'You go, We go', maar gaat daar al snel over in mooie melodieuze klanken en heerlijk staccato-achtig traag en bombastisch vioolspel met koorklanken, in de tweede helft van de track overgaand in een adagio met bijna solo vioolspel.
Beide laatse score tracks kennen weer die geweldige instrumentatie en melodieën die Zimmer op een fantastische manier verwerkt tot een bijna patriotistische thematiek, wat vooral versterkt wordt door het vele gebruikt van de snare-drum, die er een wat militaire tint aan geeft. Vooral in de track 'Fahrentheit' wordt rustige meeslepende muziek afgewisseld met dezelfde melodie in een bombastische toonzetting met vol orkest en koor, een track die in de film de begravenisstoet begeleidt.
De laatste track speelt weer het heerlijke hoofdthema in een voluit bombastische ode aan de brandweermensen, hun voertuigen en hun werk, waarnaar ze weer geroepen worden.

Het album opent met een song van Bruce Hornsby en sluit af met zijn bekende 'The Show goes on'. Beide songs passen niet bij de score van Zimmer, maar zijn op zichzelf wel aardige songs. Het was mooier geweest als er wat meer score-muziek op het album gestaan zou hebben.

Kortom, een prachtige score waarmee Hans Zimmer een grote naam werd. De prachtige en melodieuze thema's met het heerlijke volle geluid van Zimmer zijn geweldig om naar te luisteren en geven regelmatig kippenvelmomenten.

Lees ook de volgende recensies van Lammert de Wit: La Dame aux Camélias, The Sheltering Sky, The House of the Spirits

Recensie van Joris Kessels, ingevoerd op , score: 8/10
Een erg toegankelijke score waarbij duidelijk delen en concepten te herkennen zijn die in latere werken van Hans Zimmer en zijn Media Ventures worden gebruikt. Dit betekent dus een zeer vermakelijke score. Toch hoor je dat de muziek van de Hans Zimmer van vandaag nog iets geraffineerder is.

Het begin van de soundtrack werkt altijd een beetje op m’n lachspieren aangezien het begint alsof het nummer van Baywatch I’ll Be There uit mijn boxen komt dreunen. Het nummer van Bruce Hornsby is echter niet veel beter en zelfs stukken slechter. Het andere nummer van dezelfde zanger doet mij ook niets. De stukken van Hans Zimmer kunnen als groots, dynamisch en melodieus omschreven worden. Alleen de nummers 3, 4 en 5 zijn kalmer. In de eerstgenoemde wordt een liefelijk thema ten gehore gebracht die steeds meer overgaat in suspense-achtige electronische geluiden. De twee andere nummers bevatten ook meer spanningcreërende muziek. De rest klinkt allemaal erg voortvarend, mede door de kleine trom (met snaar). Een minpunt van de score vind ik de iets te duidelijke aanwezigheid van electronische klanken in sommige gedeeltes.

Ik ben nog steeds op zoek naar een slechte score van Hans Zimmer. Dit is hem in ieder geval niet.

Lees ook de volgende recensies van Joris Kessels: Zaïna, cavalière de l'Atlas, Troy, Zozo

Recensie van Gert Bleus, ingevoerd op , score: 10/10
Hans Zimmer is de beste in zijn vak. Waneer hij de kans krijgt schrijft hij formidabele scores.Dit is één van de beste die hij ooit heeft geschreven.De muziek is bombastisch en vol met bass.Elektrische geluiden en sound effects zijn ook aanwezig om de kracht van het vuur aan te tonen in de film. Het orkest staat sterk met 100 spelers die alles geven wat ze hebben. Een zuiver en sterk koor is ook aanwezig om sommige tracks te ondersteunen.De score start met "Fighting 17th" waar je in volle kracht het theme kan aanhoren."Show Me Your Firetruck" is veruit de beste track, die je gewoon kippevel bezorgd. Zimmer wou dat deze soundtrack een ode was aan alle brandweermannen en hij is er ook wreed in geslaagd. Deze soundtrack dateert al van 1991 maar heeft nog niets van genialiteit verloren. Spijtig dat die zo kort is.De twee Bruce Hornsby liedjes zijn ook niet mis, mits ze meerdere malen beluisterd worden.
Deze soundtrack staat in vuur en vlam en het zal een tijdje duren eer het uitdooft.

Lees ook de volgende recensies van Gert Bleus: The Dark Knight, Face/Off, Superman Returns

Recensie van Marieke Paepen, ingevoerd op , score: 10/10
Dit is voor mij toch nog de allerbeste soundtrack die Hans Zimmer geschreven heeft. Ik ken de muziek al héél lang, maar had nog nooit de film gezien. Na deze dan recent te hebben gezien vind dat de muziek nu nog mooier klinkt, soms vind ik wel dat de muziek niet altijd even goed aansluit bij de beelden zoals ik het mij had voorsteld.

Afin, het is dus een fantastische soundtrack. Hij omvat zowel rustige als ietwat fanfare-achtige thema's. Dus met andere woorden hij zit vol verrassingselementen en zal je zeker niet vervelen.

Mijn persoonlijke favorieten op de cd zijn: Burn It All; You Go, We Go en Show Me Your Firetruck. Zelf de liedjes van Bruce Hornsby vallen mee.

Veel luisterplezier allemaal!!! :)


Toon alle recencies

Zoek naar meer recensies op FilmMusicSearch.com
De muziek van deze soundtrack werd gebruikt in:

The Lost World: Jurassic Park (Trailer)
The Mummy (Trailer)
Hard Rain (Trailer)

Trailer:



De trailer van deze soundtrack bevat muziek uit:

Glory (1989), James Horner (Film)


Zie ook: Alle trailers
Andere soundtrack releases van Backdraft (1991):

Backdraft (1999) Backdraft (2005)

Fout gezien of heb je info om aan te vullen?: Login

Filmmuziek.com is Copyright © 1998-2014 by Arvid Fossen. Privacy Policy. Domeinnamen door Nomeo