Misschien wel de meest gehypte film van 2010 is zonder twijfel TRON: Legacy. Het vervolg op het ondergesneeuwde sci-fi meesterwerkje uit 1982. Voor acteur Jeff Bridges betekende het zoiets als zijn doorbraak. Helaas sloeg de film niet helemaal aan zoals er verwacht werd. De film kostte toentertijd 17 miljoen dollar, wat toch wel low-budget was voor een dergelijke science-fiction flick. Helaas bracht de film wereldwijd slechts 26 miljoen dollar op. Critici en pers wisten al enkele jaren wat er ging komen: een nieuwe Tron film. Langzaam druppelde de eerste setfoto´s binnen. Maar wie zou de score gaan verzorgen? Dat was een vraag die iedereen bezig hield. Afgelopen juli werd bekend dat de Franse electro band Daft Punk de score zou gaan verzorgen.
Wie nu denkt dat TRON: Legacy een score is die volledig uit de syntesizers is komen rollen, komt bedrogen uit. Regisseur Joseph Kosinski nam geen genoegen met een CD vol muziek wat bekend is uit het oeuvre van Daft Punk. Nee, de twee mannen laten zien dat zij ook waanzinnige orkestraties kunnen vermengen met hun eigen dromerige en vaak psychedelische klanken. Het resultaat is een van de beste (misschien wel de beste) soundtracks van de afgelopen jaren.
TRON: Legacy opent met een opvallend stuk klassiekere score, wat je niet verwacht van Daft Punk. Overture is dan ook niets minder dan een prachtig stukje filmmuziek, gedragen door een eenzame trompet en langzame dromerige strijkers. Dan de speciale track ´The Grid´. Onder de eerste elektronische klanken en een onrustig orkest horen we een onheilspellende ingesproken intro van Jeff Bridges. Gevolgd door de adembenemende track ´The Son of Flynn´. Hierin horen we voor het eerst hoe meesterlijk Daft Punk hun eigen repertoire weten te mixen met het orkest. John Powell, eat your heart out! Want ook het koper kleurt mooi bij de synthesizers. In ´Recognizer´ ontvouwt een heldhaftig thema, groots opgezet en gespeeld door het Hollywood Symphonic. Ditmaal is het andersom en is het orkest ondersteunt door enkele computer gegenereerde effecten. De negende track ´Outlands´ is er eentje waar nog lang over gesproken zal worden. Opzwepende violen en een aanstekelijk herkenbare thematiek neemt je mee in de wereld van Tron. In deze track geen synthesizers te bekennen. De laatste 45 seconden van de track zijn simpelweg waanzinnig!
Enkele tracks later treffen de track ´Derezzed´, die al eerder in een vlaag van de marketing-gekte 'gelekt' zou zijn. Een opzwepende track, eigenlijk een van de eerste die 100% elektronisch is. Je moet er van houden en als je dat doet, is dit Daft Punk pur sang: opzwepende elektronische muziek zoals alleen zij dat kunnen. Een van de beste track is ´Solar Sailer´. Weer typisch een voorbeeld waarbij het orkest subliem samensmelt met de synthesizers. Waar de twee Franse maestro´s soms iets te ver doorslaan in hun mixen van verschillende soorten muziek, weten ze hier te verbazen en vierlaags kippenvel te veroorzaken. In de laatste minuut bereikt het orkest een bloedschone climax en vindt het in de synthesizers wederom haar steun.
´Rectifier´ is weer een track die compleet orkestraal is. En ditmaal weer iets wat je niet van de twee componisten verwacht. Suspense, spanning en sensatie, compleet gedragen door het grote orkest. ´Disc Wars´ werkt al naar het grote hoogtepunt van de film en dat hoor je! De opzwepende strijkers, de simpele maar zeer doeltreffende thematiek, de synthesizers en aparte muziek van Daft Punk die het geheel enorm veel power geven. Op 2:00 geeft men nog even wat extra elektronisch gas, wat resulteert in muziek die zijn weerga nooit zal kennen. Subliem! Ook ´Flynn Lives´ is weer zo´n prachtige orkestrale track die wat steun zoekt in het repertoire van Hans Zimmer, met name het recente Inception. Met een waanzinnig vol klinkend spektakel knalt Tron Legacy naar de laatste tracks. De End Titles zijn weer Daft Punk zoals we ze kennen, maar een schepje er bovenop.
TRON: Legacy, er wordt al tijden naar deze soundtrack uitgekeken. En niet zonder reden. Daft Punk doen hiermee als nooit tevoren hun intreden in de filmmuziek, op een overweldigende manier. Vriend en vijand zal het ermee eens zijn, dit is een van de grootste muzikale knallers van 2010 en hoogst waarschijnlijk qua film Oscarmateriaal voor 2011. Het klinkt misschien wat onwaarschijnlijk, maar deze score laat vele, door synthesizer gedragen, soundtracks in de kou staan. Sterker nog: vergeet Inception voor even, laat Zimmer voor wat het is en laat je meevoeren in de wereld van Tron. Een ware must!!!