Filmmuziek.com: Soundtrack Magazine 
Filmmuziek.com: Soundtrack MagazineFilmmuziek.com: Soundtrack Magazine  
 
      
  

Minority Report

Minority Report Soundtrack (John Williams) - CD cover
Componist: John Williams
Releasejaar: 2002
Label: DreamWorks US (0600445038523)
DreamWorks Japan (4988005316752)
Type: Film
Luister: iTunes Amazon.co.uk MP3
Medium: CD, Download
Recensenten (8.25/10)
Leden (8.12/10) (17 stemmen)
Stem nu!
Schrijf je nu in!

Blijft beter op de hoogte en krijg toegang tot verzamelaars info!

Steun deze website door deze muziek te kopen via onderstaande links!
iTunes: €9.99 Amazon.com: $19.81 Amazon.fr: €14.98 Amazon.co.uk: £13.95 Amazon.co.uk MP3: £7.99 Amazon.de: €14.43 Amazon.es: €14.98 Amazon.it: €25.00

Advertentie:


1. Minority Report (6:29)
2. ''Can You See?'' (2:12)
3. Pre-Crime to the Rescue (5:48)
4. Sean and Lara (4:46)
5. Spyders (4:33)
6. The Greenhouse Effect (5:09)
7. Eye-Dentiscan (4:48)
8. Everybody Runs! (3:10)
9. Sean's Theme (1:57)
10. Anderton's Great Escape (6:47)
11. Dr. Eddie and Miss Van Eych (3:08)
12. Visions of Anne Lively (3:27)
13. Leo Crow... The Confrontation (5:55)
14. ''Sean'' by Agatha (4:59)
15. Psychic Truth and Finale (7:10)
16. A New Beginning (3:29)

Totale duurtijd: 73 minuten
Schrijf nu je recensie voor deze soundtrack!

Alle recensies uitvouwen - Alle recensies dichtvouwen

Recensie van Mitchell Tijsen (Top reviewer), ingevoerd op , score: 8/10
Waneer John Williams de muziek maakt van een film verwacht je natuurlijk wel wat, maar of dat altijd het geval is moet je maar afwachten. In dit geval is dat ‘ja’ want John Williams levert ons niet alleen duister werk maar ook prachtige melodieën die je keer op keer kan blijven draaien op je kamer. Ik vind zelf de Score van Minority Report echt prachtig en dat komt mede door het volgende…
Minority Report bied niet net zoals bijvoorbeeld: The Terminal allemaal vrolijke muziek, net als de film bied Minority Report duistere momenten maar ook momenten die erg emotioneel zijn. Zo vind ik track 1 de mooiste track van de hele Score mede doordat het duister en erg geheimzinnig begint, maar ook vanwege dat prachtig einde met die strijkers. Ik vind zelf dat de andere tracks na track 1 ook allemaal prachtig zijn maar alleen track 9 kan nog tippen aan track 1. Voor de rest horen we ook andere prachtige melodieën en horen we beangstigen momenten zoals in track 10. Men kan wel zeggen dat de actiemuziek van John Williams een beetje op elkaar lijkt maar daar erger ik me géén moment aan omdat het goed in elkaar overloopt en gewoon als een huis staat. Soms vind ik actiemuziek echt saai omdat het alleen maar slagwerk of alleen maar strijkers zijn, maar in Minority Report brengt Williams ons wat anders. Hij brengt ons actiemuziek met melodieën net zoals in Harry Potter maar ook net zoals in films zoals Star Wars en Jurassic Park. Minority Report behoort niet tot de beste Scores van John Williams maar hij mag ook zeker niet in de schaduw worden gezet want al met al is dit echt een geweldig Score waar ik nog steeds tevreden mee ben.

Rond de maanden mei en juni dit jaar raakte ik geïnteresseerd in Minority Report en ben ik wat demo’s gaan beluisteren, ik wist wel dat het goed was maar het raakte dit keer ook echt de gevoelige kant van mij, zo vind ik echt het melodietje van track 16 zo prachtig dat ik er nog steeds kippenvel van krijg. Het is de perfecte muziek voor een emotionele scène en mede daardoor hou ik zoveel van de muziek van John Williams, omdat die vaak zijn emotionele thema’s heeft maar ook zo zijn duistere thema’s en omdat je het beide op deze Score hoort (duistere muziek en emotionele muziek) vind ik het echt een score die je niet mag onderschatten. Maar toen ik in mei en in juni de Score echt wilde hebben was hij nergens verkrijgbaar, ik dacht misschien bij de internetsites: Bol.com en ebay, maar zelfs op ebay was hij er niet. En omdat ik nogal pietluttig ben en altijd het nieuwste van het nieuwste wil kan er géén tweedehands Minority Report Score in mijn huis komen. Maar afgelopen vrijdag was het goed raak en zag ik de Score liggen bij de FNAC in Frankrijk. Het was echt een geweldig gevoel dat ik die Score eindelijk in mijn handen had liggen, daarom kocht ik hem gelijk en sinds afgelopen vrijdag beluister ik hem de hele tijd. De Score van John Williams is wat mij betreft echt goed geslaagd en dat nog wel in de tijd dat hij het best wel druk had met A.I. en met Catch me if you Can en vergeet ook niet Harry Potter and the Chamber of Secrets want ook die moest hij nog voorzien van prachtige filmmuziek en dan ook nog Minority Report

Ik vind de Score erg mooi en als we dan gaan kijken naar de tracks die er op staan kom ik al gauw tot de conclusie dat er toch wel wat meer donkere tracks op staan en dat vind ik dan weer een beetje een klein minpuntje van de Score. Track 9 is echt een rustgevende track net zoals track 16, en track 10 is dan weer een grote actie track met leuke variërende deuntjes en toontjes waaraan je gelijk weer terug denkt aan de film (want die scène in de film was ook niet verkeerd) en ik ben er van overtuigd dat de scène dankzij de muziek van Williams nog extra versterkt werd ook. Zoals Spielberg en Williams al jaren doen is dat zij altijd gaan kijken naar het juiste moment, en dan de juiste toontjes, bij Minority Report valt het heel erg op dat alles goed uitkomt en mede daardoor versterkt de muziek de film continu. Ook vind ik het altijd belangrijk dat een film goed is maar de muziek is toch nog net iets belangrijker voor mij, de muziek geeft namelijk de sfeer weer van een film en bij de film: Minority Report past er een rustige maar ook drukke sfeer. En volgens mij heeft Williams het perfect gedaan want ik kan deze 2 sferen (druk en rustig) beide vinden op de Score.

Overigens vind ik het ook wel leuk als er altijd wat extra’s bij een Score zit zoals een lekker dik boekje, bij Minority Report staat er gelukkig ook weer wat commentaar bij van Steven Spielberg over zijn fantastische componist John Williams. Ik vind dat altijd wel aardig van hem gelukkig dat hij dat altijd blijft doen, ook bij andere Scores zie ik vaak commentaar van een regisseur over de Filmscore. Maar het boekje is helaas wel wat aan de dunne kant, wat mij betreft mag er wel wat meer bij maar het zij zo…Wat ik over de tracks kan zeggen is, dat ik vind dat track 1 lekker begint en het ook leuk is dat John Williams dat kleine melodietje ook laat terug komen in tracks zoals track 12. Ook vind ik het kleine zang stukje in track 12 zeker de moeite waard om naar te luisteren. Men zegt wel eens dat de Williams Scores wat aan de slappe kant zijn, maar dat komt denk ik omdat hij altijd zo’n verpletterend hoofdthema neer zet (hier zien we dat ook weer), en mede daardoor valt de rest misschien wat tegen maar ondanks dat zijn dat ook prachtige uitgewerkte thema’s die de film erg goed ondersteunen.

Mijn cijfer voor deze Score is een 8, mede door dat prachtige hoofdthema en door de tracks daar omheen die ook mooi uitgewerkt zijn en ook leuk zijn om thuis te beluisteren. Ondanks het feit dat het een wat donkere Score is vind ik dat Williams ook in de donkere tracks leuke melodietjes heeft gecomponeerd en dat vind ik wel een pluspuntje waardig. Mede daardoor een 8 voor de Score Minority Report van John Williams die zoals ik al eerder zei niet tot de beste scores van hem behoort maar je toch zeker niet mag onderschatten!

Lees ook de volgende recensies van Mitchell Tijsen: John Williams: A Celebration!, Hook, Rush

Recensie van Arvid Fossen, ingevoerd op , score: 8/10
Minority Report, gebaseerd op een kort verhaal van Philip K. Dick, speelt zich af in Washington D.C. in 2054. Een systeem op basis van psychologische technologie, laat toe moordenaars te arresteren en veroordelen voordat ze de misdaad hebben begaan. Tom Cruise is een detective van de 'precrimeworld' divisie, die plotseling in een race tegen de tijd zijn eigen zaak moet oplossen, wanneer het systeem zich tegen hem keert en hem als de volgende verdachte van moord ziet …
John Williams componeerde voor de duistere toekomst van technologie in Minority Report een psychologisch complexe score over de verwarrende toekomst van de mensheid. De muziek toont aan de ene kant een donker thema met veel blazers, en aan de andere kan een dissonant thema, als het ware een zwart-wit score voor deze vage toekomst. De stijl is sterk te vergelijken met Artificial Intelligence, maar je merkt waar A.I. meer op het fantasie aspect verder bouwde, John Williams hier minder zijn typische lyrische en epische compositie stijl lijkt te gebruiken en plaatst meer nadruk op suspense en drama. Maar over de hele score heen komen we toch enkele prachtige lyrische stukjes tegen. Minority Report is samengevat een goede score, eist geduld bij het beluisteren, maar is een ander voorbeeld van de progressieve stijl van John Williams van de laatste jaren.

Lees ook de volgende recensies van Arvid Fossen: The Legend of Zorro, A History of Violence, Flightplan

Recensie van Peter Van Riet, ingevoerd op , score: 9/10
Williams moet ophouden mat ALTIJD DE ZELFDE actiemotiefjes te gebruiken!! (track 10 v MR, track 11 v Harry Potter, track 12 Lost world (JPII) ) ...maar niettemin een prachtige score...

Lees ook de volgende recensies van Peter Van Riet: The Weather Man, Largo Winch, The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

Recensie van R , ingevoerd op , score: 8/10


Lees ook de volgende recensies van R : For The Record: Craig Armstrong, Stara Basn, Land of the Dead

Zoek naar meer recensies op FilmMusicSearch.com
Trailer:



De trailer van deze soundtrack bevat muziek uit:

'Battle Cry' , X-Ray Dog (Trailer)
Aliens, 'Aliens' (1986), James Horner (Film)
'Hermes', Synchronic Music (Trailer)
'Redrum 2.0', Immediate Music (Trailer)


Zie ook: Alle trailers
Fout gezien of heb je info om aan te vullen?: Login

Filmmuziek.com is Copyright © 1998-2014 by Arvid Fossen. Privacy Policy. Domeinnamen door Nomeo