#
|
Track
|
|
Lengte
|
1. | Jitterbug | | 1:27 |
2. | Mulholland Drive | | 4:16 |
3. | Rita Walks/Sunset Boulevard/Aunt Ruth | | 1:55 |
4. | Diner | | 4:16 |
5. | Mr. Roque/Betty's Theme | | 4:06 |
6. | The Beast | | 2:29 |
7. | Bring It On Home | | 2:39 |
8. | I've Told Every Little Star | | 2:17 |
9. | Dwarfland/Love Theme | | 12:14 |
10. | Silencio | | 4:27 |
11. | Llorando (Crying) | | 3:32 |
12. | Pretty 50s | | 3:02 |
13. | Go Get Some | | 7:08 |
14. | Diane and Camilla | | 4:48 |
15. | Dinner Party Pool Music | | 1:26 |
16. | Mountains Falling | | 8:15 |
17. | Mulholland Drive/Love Theme | | 5:40 |
| | | 73:57 |
Schrijf zelf je recensie
Toon recensies in andere talen
David Lynch verrukt en jaagt ons al decennialang de stuipen op het lijf met bevreemdende films als zijn debuut Eraserhead, het eigenzinnige Twin Peaks en het destijds confronterende en schandalige Blue Velvet. Tijdens het maken van Blue Velvet ontmoette hij componist Angelo Badalamenti, die uiteindelijk zijn vaste huiscomponist zou worden voor meesterwerken als Twin Peaks, Lost Highway, The Straight Story en Mulholland Dr.ve. Mulholland Dr.ve, een surrealistisch liefdesverhaal gesitueerd in Hollywood, kwam uit in 2001 en werd meteen beschouwd als één van Lynch's beste werken. Opnieuw werd de muziek verzorgd door Angelo Badalamenti, die een zeer interessante score afleverde.
De vreemde openingsscène is begeleid door de track Jitterbug, een funky en swingend gedoe dat wordt gevolgd door het enorm bevreemdende thema van Mulholland Dr.ve. De mysterieuze sfeer, mede dankzij het veelvuldig gebruik van synthesizers, past perfect in het plaatje dat David Lynch wil vastleggen: een dromerige sfeer in een eigen surrealistisch wereld, dat ook mooi aansluit bij het leven in Hollywood zelf. Wat mij vooral stoort aan deze soundtrack is de talrijke aanwezigheid van underscore, onderliggende en helaas weinig zeggende muziek. Van Badalamenti weten slechts het hoofdthema en het geweldige liefdesthema (Diane and Camilla) van Mulholland Dr.ve mij te boeien, hoewel de heerlijke track Silencio ook nog overeind blijft staan tussen de hopen underscore. Verdere toevoeging aan deze soundtrack zijn enkele songs die zo typerend zijn voor de films van David Lynch. Klassiekers zoals Bring It On Home van Sonny Boy Williams en simplistische songs zoals I've Told Every Little Star zijn leuke toevoegingen, maar dragen weinig bij tot het geheel. Cyring (Llorando) van Rebekah Del Rio is dan weer met recht en rede één van de hoogtepunten van deze soundtrack. Verder fleuren enkele composities van David Lynch het geheel een beetje op, die dan ook echt door the man himself zijn gemaakt en ook perfect passen in de film, maar op het album een beetje verloren zijn.
Al bij al is dit een vrij genietbare soundtrack, die perfect de sfeer van David Lynchs films kan verwoorden. Als fan zeker een aanschaf waard.
In Mulholland Dr.ve, van regisseur David Lynch, werkt het beeld van twee vrouwen, een blonde en een zwartharige, de twee archetypen van Hollywood, als een reflectie op de geschiedenis van Hollywood en de film. Zoals zijn eerdere films, o.a. Lost Highway, verwerkt David Lynch zijn film als een soort droom, waar deze in Mulholland Dr.ve nog vrij goed te volgen is. In zijn cinema verwerkt hij zijn eigen ervaringen met Hollywood door deze op in het verhaal te verwerken. De film bekijkt hoe een regisseur bepaalde keuzes van een vreemde figuur achter de schermen verplicht wordt te volgen. De film start met een nachtelijke autorit door de heuvels van Hollywood, waar je echter eerder de reflectie krijgt te verdwalen in de heuvels van een surrealistische stad Los Angeles. In Hollywood is het mogelijk dat er verschillende tijden naast en door elkaar bestaan, ook in Mulholland Dr.ve zien we personages in verschillende tijden ...
Vaste componist voor David Lynch is Angelo Badalamenti, die hier tussen de stereotype muziek van Hollywood zijn eigen surrealistische wereld creëert met zijn muziek. Badalamenti's score is volledig synthesizer, de tracks van het thema voor Mulholland Dr.ve ligt in het verlengde van zijn stijl voor eerdere films. De andere tracks lijken soms meer op een sound te creëren, zonder enige structuur. Het is een score, die net zoals de songs op deze soundtrack sterk samenhangt met de film en diens filosofie.
Prachtige soundtrack, ben nu nog meer gesmolten voor de muziek van Angelo Badalamenti! Echt niet met woorden te berschrijven hoe goed deze soundtrack is!
De muziek past perfect bij de beelden en heeft me dan ook heel ontroerd
Angstaanjagende en vooral beklijvende filmmuziek. Filmmuziek die steeds beter wordt bij het opnieuw beluisteren ervan.