Salt


Film | Releasedatum: 20/07/2010 | Medium: CD, Download
 

Schrijf je nu in!

Blijft beter op de hoogte en krijg toegang tot verzamelaars info!





 

# Track   Lengte
1.Prisoner Exchange4:09
2.Escaping the CIA5:20
3.Cornered1:09
4.Orlov's Story4:43
5.Chase Across DC6:51
6.Hotel Room Preparations/Parade3:13
7.Attack on St. Bart's Cathedral3:10
8.A Dark Goddamn Hole1:47
9.Taser Puppet1:34
10.You Are My Greatest Creation4:13
11.Destiny 2:22
12.Barge Apocalypse2:26
13.Day X1:37
14.I'm Going Home2:16
15.Eight Floors Down2:51
16.Arming the Football2:11
17.Not Safe With Me2:27
18.You're About to Become Famous1:38
19.Mano a Mano1:51
20.Garroted3:32
21.Go Get Em3:10
 62:30
Schrijf zelf je recensie Toon recensies in andere talen

 

Salt - 05/10 - Recensie van Alfred Mok, ingevoerd op
Recensie 12: Salt.

De nieuwste scores vol met actie en drama zijn niet altijd even goed, het lijkt niet mee te vallen om muziek te schrijven op zulke high-energy films en zeker niet als de naam van Howard naar voren komt. Het is jammer dat een man met zoveel talent een score zoals deze aan ons levert. Het is jammer dat de man mij niet meer heeft kunnen raken na Lady in the Water en Signs. Zijn score voor The Last Airbender heb ik nog niet gehoord maar ik moet zeggen dat ik Howard aan het verliezen ben, hij raakt me nergens meer mee en het is allemaal maar een beetje underscore. Natuurlijk zitten er leuke dingen in Salt maar het is niet iets wat me steeds bij blijft. Ik heb veel liever een score van Zimmer die lekker erin blijft hangen (in mijn hoofd) maar het lijkt er dus op dat Howard een project is ingestapt waarvan hij dacht dat hij dat wel eventjes kon doen. Na zijn succesen met de Batmanfilms van regisseur Christopher Nolan dacht ik echt dat hij weer goed bezig was, hieruit blijkt ook maar weer dat het vooral Zimmer was die het grootste aandeel had bij de Batman-films.

Natuurlijk is de muziek groots opgezet, vooral in tracks zoals 'Destiny' begint het heel groots met veel strijkers maar het raakt me totaal niet en het is niet zoals ik gewend ben van Howard. Ook het drumgeweld waar mijn collega Hermy het over had ben ik niet zo van weg. Nou moet ik toch toegeven dat het nummer Destiny wel een echte Howard-track is, ik was er niet zo enthousiast over maar hoe verder het nummer naar het einde gaat hoe leuker het steeds gaat klinken. Het grootste gemis naar mijn mening is toch echt wel de echte kracht van Howard die hij vast wel ergens in huis heeft zitten. Het is jammer dat het er niet uit komt, de vraag is of het aan Howard ligt of aan zijn projecten.
Ik denk echt dat zijn projecten er mee te maken hebben, vooral Salt is niet echt typisch Howard. James Newton Howard is een componist die heerlijke rustige projecten kan aanpakken of mysterieuze projecten, hij kan dit! Signs en Lady in the Water waren één en al mysterie maar ook Salt heeft soms die momenten. Zo geef ik toch mijn complimenten aan Howard met tracks zoals 'You are my Greatest Creation' en in dat geval vind ik het voor hem jammer dat score niet op score is uitgebracht. Zelf had ik hem nooit gekocht maar voor Howard moet het een domper zijn.

Mijn mening over de nieuwste actiefilm van Jolie lijkt me duidelijk, ik ben niet weg van de manier waarop Howard hier componeert. Hij kan veel beter, de composities zijn soms lekker maar af en toe is het teveel lawaai en zet ik de muziek gewoon uit! Mijn complimenten voor het orkest en de verfijnde muziek maar ik ben er niet weg van en het blijft totaal niet hangen. Een spijtige 5.
Salt - 06/10 - Recensie van Joris Hermy, ingevoerd op
Salt’ is de nieuwste telg van regisseur Phillip Noice die voorheen al bewees met de Jack Ryan-verfilmingen zoals ‘Patriot Games’ en ‘Clear and Present Danger’ heel goed thuis te zijn in het Politieke Thriller-genre. James Newton Howard voorzag de film van muziek die hopelijk functioneler is in de film dan op CD. Want niet tegenstaande de score van ‘Salt’ het tempo erin houdt met zijn overdonderende ritmische tracks, tegelijkertijd is dat net de grootste zwakte van deze soundtrack. Het valt niet te ontkennen dat Howard weet met wat hij bezig is, en er is technisch dus weinig op aan te merken. Alleen resulteert dit hier in een onevenwichtige CD waar slechts enkele momenten aanspreken. Momenten waar je meer Howard hoort, dan de vele mainstream drumloops waarmee deze CD bol staat. En je zou toch iets meer inventiviteit verwachten van de componist na zijn indrukwekkende ‘Last Airbender’-muziek dat toch ook gedragen wordt door percussie. In plaats daarvan krijgen we een vloedgolf van hippe kicks & beats wat waarschijnlijk door de filmmakers werd opgelegd. En toegegeven; Howard doet het ook niet onaardig, maar kan toch niet tippen aan een John Powell die bijvoorbeeld veel gevarieerder & origineler met hedendaagse ritmes werkt.

Hier en daar poogt Howard de mainstream actie te overstijgen door het orkest wat vetter in de mix te zetten, maar jammer genoeg blijft dit meestal van korte duur. Enkele stemmige passages kunnen dan ook niet op tegen het brute drumgeweld. ‘Orlov’s Story’, ‘Attack on St Bart’s Cathedral’ bevatten boeiende stukken maar het is pas met ‘You are my greatest creation’ en ‘Destination’ dat je de typische Howard herkent. Mooie akkoorden en verfijnde instrumentaties. Dat dit onder de voet gelopen wordt door heel wat bonkende actiemuziek hoeft niet te verbazen gezien de aard van de film. Maar er is zeker een mooiere en inventievere symbiose mogelijk tussen beiden. Denk maar aan de recente ‘Ghost Writer’ van componist Alexandre Desplat die aantoont dat muziek voor thrillers niet noodzakelijk moeilijk toegankelijke & ondergeschikt oninteressant hoeven te zijn…


Fout gezien of heb je info om aan te vullen?: Inloggen

 



Meer