Filmmuziek.com: Soundtrack Magazine 
Filmmuziek.com: Soundtrack MagazineFilmmuziek.com: Soundtrack Magazine  
 
      
 

Call of Duty: Modern Warfare 2

Call of Duty: Modern Warfare 2 Soundtrack (Lorne Balfe, Hans Zimmer) - CD cover
Componist: Lorne Balfe Hans Zimmer
Releasejaar: 2010
Label: Activision
Type: Game soundtrack
Luister: Amazon.com MP3 Amazon.co.uk MP3
Medium: Download
Recensenten (6.00/10)
Leden (7.64/10) (14 stemmen)
Stem nu!
Schrijf je nu in!

Blijft beter op de hoogte en krijg toegang tot verzamelaars info!

Steun deze website door deze muziek te kopen via onderstaande links!
Amazon.com MP3: €9.49 Amazon.co.uk MP3: £7.49

Advertentie:


1. Opening Titles (3:25)
2. Extraction Point (3:35)
3. Breach (3:22)
4. Guerilla Tactics (2:58)
5. Siege (4:05)
6. Infiltration (4:27)
7. Espirit de Corps (3:07)
8. Retreat and Reveille (2:57)
9. Ordinance (1:58)
10. Contigency (2:15)
11. Onwards (2:27)
12. Code of Conduct (2:09)
13. Chain of Command (2:00)
14. Safeguard (2:43)
15. Deadline (3:55)
16. Protocol (3:47)
17. Coup de Grace (3:21)

Totale duurtijd: 52 minuten
Schrijf nu je recensie voor deze soundtrack!

Alle recensies uitvouwen - Alle recensies dichtvouwen

Recensie van Lammert de Wit, ingevoerd op , score: 6/10
De game-industrie draait op volle toeren en er wordt veel voor een spel betaald, dus een spel mag ook wat kosten. Nu zijn de ontwikkelkosten enorm hoog en de kosten voor de muziek vallen daarbij vergeleken reuze mee, terwijl de grote jongens in de filmmuziekwereld ook niet gratis werken. En dat terwijl de muziek toch een belangrijke bijdrage levert aan de beleving en emotie van de game. Vandaar dat gamemakers allang dat belang inzien en goede componisten vragen voor hun scores. Ook weten gamemakers dat de muziek voor bijvoorbeeld een shootergame vooral heftig, heroisch en dramatisch geladen moet zijn. Dat maakt dat scores voor shootergames (zoals Call Of Duty) van nogal bombastisch geladen muziek voorzien zijn.
Dat geldt ook voor Call of Duty: Modern Warfare 2, waarvoor Hans Zimmer en Lorne Balfe tekenden. De score opent met een geweldige track, die een prachtig thema neerzet in een combinatie van bombastische heroļek en dramatiek. De muziek is gedragen en toch krachtig, met een prachtige melodie als hoofdthema. Die thema's in de score, daar was vooral Hans Zimmer verantwoordelijk voor, terwijl de uitwerking daarvan in de verdere tracks voor rekening van Lorne Balfe kwam. En daar gaat het toch een beetje mis.
Vanaf de tweede track wordt de muziek veel minder melodieus en dat is gelijk de tekortkoming van de score. Bij vlagen komen de prachtige thema's wel voorbij, maar het is veel te weinig. De tracks zijn stuk voor stuk zeker wel bombastisch, maar dat is meer een kwestie van goed synthesizerwerk combineren met heftige (elektronische) percussie. In dit soort muziek en in dit soort tracks is melodie belangrijk, omdat vooral de melodie de emotie en dramatiek van scenes bepaald. Tijdens gevechten is er met de bombastische tracks niets mis, ook met weinig melodie, al zijn ze los van de game dan minder prettig beluisterbaar. Dat is hier bij de meeste tracks het geval. De soms eentonige synthesizer heftigheid maakt het nogal vermoeiend allemaal.
Sommige tracks hebben af en toe erg fraaie stukjes, waar Balfe een van de thema's even terug laat komen, maar het is te weinig. Ook klinken soms Arabische getinte muziekjes door het bombasme heen, maar ook dat is te melodieloos om aan te spreken. De laatste track heeft een dramatische klankkleur, maar ook hier weer gebrek aan fraaie thematiek. De klanken lopen teveel door elkaar heen en zoeken geen climax, maar lopen doelloos naar het einde van de track en van de score. Een tegenvaller.

Nu ben ik ook in het bezit van de zogenaamde Complete Score van deze game. En de ervaring daarvan is dezelfde als voor de 'Original Score', alleen duurt de complete versie ruim 3 uren. Daarin vind je alleen extra tracks met thrillereffecten of soms jankende gitaren of dissonanten en dergelijke effecten die voor extra spanning moeten zorgen. Maar ook daar nergens een fraaie melodieuze track of zelfs maar delen van tracks. Dan is de 'Original Score' nog beter.
Voor die 'Original Score' kom ik qua waardering op een krappe zes, voor de 'Complete Score' kom ik niet verder dan een vier. Geen aanraders dus, en Lorne Balfe maakt hiermee de enorme misser, vooral door niet voort te borduren op de fraaie thema's van Zimmer.

Lees ook de volgende recensies van Lammert de Wit: Sinbad: Legend of the Seven Seas, Spy Game, The Magic of Marciano

Recensie van Maurits Petri, ingevoerd op , score: 6/10
Zonder enige twijfel is Call of Duty: Modern Warfare 2 het meest gespeelde, verkochte, besproken en gehypde spel van 2010. Inmiddels heeft het spel een opvolger, de kaskraker Call of Duty: Black Ops. Zoals vele malen eerder opgemerkt is de game-industrie momenteel bloeiend en vaak zelfs succesvoller dan films. Voor Call of Duty: Modern Warfare 2 werden niemand minder dan Hans Zimmer en Lorne Balfe gevraagd voor de begeleidende muziek.

Zimmer was slechts verantwoordelijk voor het componeren van enkele thema“s die in de score verwerkt zitten. Balfe maakte het werk af, maar helaas is het te horen dat de man niet veel ervaring heeft met het componeren voor games. Zo is de eerste track waanzinnig, mede dankzij het werk van Zimmer. Daarna lossen de thema“s en de power van de muziek op als oploskoffie. Als een wilde wordt er met percussie geramd en lijkt het orkest (wat voornamelijk met synthesizers wordt geļmiteerd) volledig de weg kwijt. De actierijke stukken zijn nog wel om aan te horen en staan hier en daar als huis. Maar merendeels krommen de tenen en is de luisterervaring niet plezierig. Coupe de Grace, de laatste track van het album, zou een waardige afsluiter moeten zijn. Dat is het ook wel, waar het niet dat de muziek hier teveel elektronisch is. Meestal storen de synthesizers bij Balfe of Zimmer scores niet, helaas is dat hier wel het geval. En na de lange rit van ruim vijftig minuten slaat de vermoeidheid toe, helemaal omdat het separaat beluisteren van deze soundtrack een hels karwei is.

Lorne Balfe is in topvorm als hij samen met zijn leermeester voor een animatiefilm mag componeren ( Megamind ). En op de eerste track van Modern Warfare 2 lijkt hij in zijn nopjes te zijn. Helaas lijkt Balfe het niet met twee handen aan te pakken en laat grote steken vallen. Zoals al eerder gezegd, gek genoeg storen zelfs de synthesizers hier en daar. Een herkansing kreeg Lorne Balfe niet, voor Call of Duty: Black Ops werd een andere componist gevraagd: Sean Murray. En zo komen we tot een vreemde conclusie, helemaal voor een Balfe/Zimmer productie anno 2010. Call of Duty: Modern Warfare 2 is beneden de maat om bij de top te behoren. Goede thema“s bedacht door Hans Zimmer, slecht uitgewerkt door Lorne Balfe. Volgende keer beter?

Lees ook de volgende recensies van Maurits Petri: Interstellar, The Judge, Maleficent

Zoek naar meer recensies op FilmMusicSearch.com
Fout gezien of heb je info om aan te vullen?: Login

Filmmuziek.com is Copyright © 1998-2014 by Arvid Fossen. Privacy Policy. Domeinnamen door Nomeo