New Moon pakt de draad een tijdje na Twilight op. Edward en Bella, vampier en mens zijn dolgelukkig samen, en Bella heeft de tijd van haar leven, in Forks nog wel. Maar al snel gaat het mis. Edward, de bloedmooie liefde van Bella’s sterfelijke leven verlaat de arme schat als er een klein bloederig incident heeft plaatsgevonden. Heel erg jammer, maar al snel gaat ze om met Jacob Black. En natuurlijk is ook deze jongen niet normaal. Sterker nog, hij is een Weerwolf,en daarmee een gezworen vijand van haar vampier-ex. Als blijkt dat ze Edward, opnieuw via bloederige wijze, weer terug kan proberen te krijgen is de weerwolf, die inmiddels ook verliefd is op Bella daar helemaal niet blij mee. Genoeg stof dus voor een spannend boek en een verfilming. New Moon is dan ook veel genietbaarder dan Twilight. Het boek gaat wat dieper in op de gevoelens, in tegenstelling tot de film.
Chris Weitz, de man die de jeugdklassieker American Pie maakte en vervolgens de grote flop The Golden Compass afleverde heeft de verantwoordelijkheid genomen om New Moon tot het cinematische gebeuren van dit jaar te maken. De cast wordt uitgebreid met enkele grote namen, zo mogen Dakota Fanning (War of the Worlds, Coraline) en Micheal Sheen (The Queen, Frost/Nixon) bloedzuigende royalties spelen. Wat je vooral bij blijft na het zien van New Moon zijn de moeilijke blikken van de hoofdrolspelers, de prachtige CGI, Micheal Sheen en de muziek. Nou dan blijft er toch nog een entertainende film over.
In 2007 schreef Desplat in een eerste samenwerking met regisseur Chris Weitz een prachtige score. The Golden Compass is tot op vandaag de dag een van de mooiste scores voor een fantasyfilm. De frisse thema’s en motieven, de dynamische composities en de grootse thema’s maakte het tot een ware ontdekkingsreis. New Moon is net zo goed een fantasyfilm, maar de ietwat intiemere sfeer (En het verschil van 150 miljoen in het budget) en de wat dramatischere verhaallijn zorgen ervoor dat Desplat zich moet inhouden. Nergens wordt het dan ook zo massaal. Nee, Desplat laat zich met New Moon horen van een zachtere, subtielere kant die we allemaal nog kennen van The Painted Veil en Girl with a Pearl Earring. En juist daardoor slaagt New Moon met vlag en wimpel.
De eerste track, New Moon, is een uiterst imposante opener. Het hoofdthema opent op een emotionele en zachte wijze, de piano het spelend met begeleiding van cello’s. Het thema, door Desplat The Meadow genoemd, verscheen al eerder op de Soundtrack, en wordt daarop alleen door piano gespeeld. Opnieuw gebruikt de componist zijn talent om onvoorstelbaar mooie thema’s te componeren, en dit thema is de rode draad van de score. Het komt erg vaak terug, soms met een kleine twist, of een andere opbouw waardoor het nooit zal vervelen. New Moon is, op enkele pittige actietracks na een erg rustige score en haalt herinneringen op aan eerdere werken van Desplat, vooral Coco avant Chanel en Girl with a Pearl Earring. Maar ook vergelijkingen met The Golden Compass zijn op hun plek. In diezelfde openingstrack horen we veel muzikale verwijzingen naar Sky Ferry, en meer dan eens horen we de piano richting Mrs. Coulter spelen.
Waar Carter Burwell veelal een synthesizer en een piano gebruikte om de beelden bij te staan, weet Desplat het echt interessant te maken, mede dankzij de sterke thema’s en motieven van New Moon. Bella’s Lullaby, de mooiste track van Twilight en geliefd door velen, komt niet terug gedurende de score. Desplat gebruikt veelal dezelfde instrumentatie als Burwell, maar zorgt dankzij de aanwezigheid van vooral de cello voor een ietwat voller geluid, vooral op de wat emotionelere gedeeltes (en dat zijn er nogal wat). De Man heeft echter pech dat New Moon op enkele scènes na een rustige film is. Hierdoor is de score soms wat traag en wordt de luisterervaring wel erg langdradig.
Desplat kan weinig doen aan de hoeveelheid rustige scènes en het gebrek aan actie, en grijpt dan ook iedere mogelijkheid voor wat snellere en hardere muziek die hij kan. Dat is vooral te horen in de epische track To Volterra, waarin Desplat op dezelfde rustige en emotionele wijze opent, maar rond de derde minuut bleek dit maar een opbouw te zijn voor prachtige actiemuziek. De slaginstrumenten bouwen op, en Desplat laat ook de strijkers wat sneller spelen. Wat volgt is een stuk actiemuziek zoals we nog nooit gehoord hebben van Desplat, en waar Zimmer jaloers op zal zijn. De waltz van de Volturi komt op dagen, en we krijgen heerlijke deja-vu’s naar heel veel verschillende scores: van Frost/Nixon tot aan Star Trek. Desplat vlecht verschillende stijlen van actiemuziek door elkaar heen wat zorgt voor een opzwepend en ijzersterk resultaat. Het crescendo valt dan ook niet tegen als de blazers het hoofdthema op grootse wijze laten horen. Een prachtig stuk actiemuziek.
Naast de traditionele Desplat zijn er echter ook enkele nieuwe tinten van de man aan New Moon toegevoegd. Zo worden hier en daar de elektronica tevoorschijn gehaald. Op een verfijnde manier zijn de effecten met het orkestrale gemixt, waardoor er geen remix-achtig idee ontstaat waar componisten zoals Tyler Bates en Ramin Djawadi fan van zijn.
Na de teleurstellende score van Twilight heeft Alexandre Desplat de franchise muzikaal de kwaliteit gegeven die het nodig had en verdiende. New Moon slaagt op alle vlakken waar Twilight jammerlijk faalde, en overtreft het op alle fronten. De actiemuziek is niet langer een ritje door de percussiesectie heen, de niet al te speciale thema’s van Twilight zijn gelukkig vervangen door een veel interessanter en sterker hoofdthema, en Desplat geeft dit project een bepaalde grootsheid mee die Twilight wel had kunnen gebruiken. Het is een emotioneel werk en soms erg traag, maar het wordt nooit eentonig of saai. Liefhebbers van goede filmmuziek zullen echter met volle teugen genieten van Desplat’s nieuwe werk. Het is een erg unieke maar geslaagde mix tussen The Golden Compass en Girl with a Pearl Earring. De weelderige en kleurrijke composities sluiten tevens naadloos aan bij de beelden. New Moon is de zoveelste goede score van het jaar, en weer een klein meesterwerk van een van de beste componisten van dit moment.