Harry Potter and the Half-Blood Prince


New Line Records (0602527105123)
Film | Releasejaar: 2009 | Film release: 2009 | Medium: CD, Download
 

Schrijf je nu in!

Blijft beter op de hoogte en krijg toegang tot verzamelaars info!





 

# Track   Lengte
1.Opening2:54
2.In Noctem2:0
3.The Story Begins2:5
4.Ginny1:30
5.Snape & The Unbreakable Vow2:50
6.Wizard Wheezes1:42
7.Dumledore's Speech1:31
8.Living Death1:55
9.Into the Pensieve1:45
10.The Book1:44
11.Ron's Victory1:44
12.Harry & Hermione2:52
13.School!1:05
14.Malfoy's Mission2:53
15.The Slug Party2:11
16.Into the Rushes2:33
17.Farewell Aragog2:08
18.Dumbledore's Foreboding1:18
19.Of Love & War1:17
20.When Ginny Kissed Harry2:38
21.Slughorn's Confession3:33
22.Journey to the Cave3:08
23.The Drink of Despair2:44
24.Inferi in the Firestorm1:53
25.The Killing of Dumbledore3:34
26.Dumbledore's Farewell2:22
27.The Friends2:00
28.The Weasley Stomp2:51
 62:40
Schrijf zelf je recensie Toon recensies in andere talen

 

Harry Potter and the Half-Blood Prince - 09/10 - Recensie van Thomas-Jeremy Visser, ingevoerd op
Harry Potter and the Half Blood Prince is het op een na laatste deel van de ongekend succesvolle film/boeken serie (alhoewel The Deathly Hallows in twee films wordt verhaald). Is het nu niet een keer voorbij met dat gepotter? Nee. Sterker nog, er gaan wilde geruchten dat dit misschien wel de beste film in de serie tot nu toe is.

We kennen ondertussen allemaal wel het verhaal van Joanne Rowling, het brein achter de meest verkochte boekenserie allertijden. De vrouw, die geen cent te makken had, en in de kroeg en in de trein (deze elementen zijn allemaal terug te vinden in haar boeken) haar eerste boek schreef, Harry Potter en de Steen der Wijzen. Het is interessant om te zien hoe het daarna allemaal veranderde, en niet alleen voor Rowling. Omdat zij haar heerlijke fantasie losliet op deze wereld, zijn de levens van bijvoorbeeld Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Nicholas Hooper en talloze andere mensen op deze planeet verandert. Ze introduceerde ons in een wereld waar er goed en kwaad is, maar ook 'Muggles' en 'Hogwarts', en waar de favoriete sport 'Quidditch' heet. Het verhaal gaat eigenlijk gewoon over een jongeman, die buiten zijn eigen weten om, in staat is tot grootse dingen. Een wereld ter grootte van het Star Wars universum en Middle Earth, en het grootse meeslepende verhaal wat er in die wereld met een enkele individu gebeurt, dat is alles waarmee Rowling een groot deel van onze eigen kleine wereld veroverde.

In 2001 kwam de eerste film uit: Harry Potter and the Philosopher’s Stone. De film wist bijna een miljard dollar te halen. Ook de andere delen, ja ik ga ze nu allemaal noemen, The Chamber of Secrets, The Prisoner of Azkaban, the Goblet of Fire en The Order of the Phoenix deden buitengewoon goede zaken in de bioscopen. De teller staat ondertussen op 4,5 miljard dollar. En dat nog met drie films in het vooruitzicht (The Deathly Hallows word in twee delen verfilmd). The Half Blood Prince heeft een verhaal dat puur is geschreven om de brug te slaan tussen The Order of the Phoenix en The Deathly Hallows. Wat doen de kampen van Voldemort en Potter? Welke stappen zetten ze? En wat doen ze als ze niet bezig zijn met hun epische strijd?

Wel, de hormonen begonnen in deel 4 op te wellen, in deel 4 zoende onze held nog voor het eerst. Dit keer gaan de remmen los. Ron gaat zwaar aan de verkering met Lavender Brown, tot ongenoegen van Hermelien, die Ron na al die avonturen ook wel ziet zitten. Harry en Cho konden het nog goed vinden, maar in dit deel groeit Harry naar Ron’s zus Ginny toe. Verder keren er elementen zoals Zwerkbal, de Wegisweg en het huis van Wemels terug, die we om eerlijk te zijn toch wel misten in de vorige delen. Maar waar het voornamelijk om gaat is natuurlijk de strijd tussen Harry en Voldemort. De schoft heeft stappen ondernomen, en zadelt Zweinstein-student Draco Malfidus op, met de taak Perkamentus in de val te lokken, en te doden. Als Perkamentus namelijk weg is, dan is de beschermer van de uitverkorene weg. Perkamentus is niet van gisteren, en bereid Harry voor op zijn strijd tegen Voldemort. Niet door spreuken, nee, hij laat Voldemorts verleden zien, om de toekomst te voorspellen.

Genoeg stof om een interessante film te maken. Maar die film moet natuurlijk ook worden bijgestaan door muziek. Muziek voor een Harry Potter film is altijd iets om voor filmmuziekliefhebbers om naar uit te kijken. John Williams is bij velen nog altijd favoriet. Hij introduceerde de hoofdthema’s van de saga, en wist de magische sfeer van de film zodanig te versterken, dat het soms leek of de film de muziek diende in plaats van andersom. De score vormde de wortel voor de andere delen, en werd terecht genomineerd voor een Oscar. Williams deed deel twee haast net zo goed, en bracht ook in dit deel het nummer Fawkes the Phoenix, een nummer die vele Williams-fans uit hun hoofd kennen, omdat het vederlicht, simpel en prachtig is. In deel drie ging Williams de andere kant op. Regisseur Alfonso Cuaron bracht een donkere grimmige film, en Williams ging graag met hem die richting op. Het werd wat absurder, maar ook sfeerrijker. In deel vier liet een nieuwe componist van zich horen, Patrick Doyle. Hij bracht niet zozeer veel vernieuwing, maar fleurde de sfeer na The Prisoner of Azkaban wel weer wat op. Met romantische liefdesthema’s, maar ook dreigende tonen, die Voldemort’s terugkeer effectief versterkte. In deel vijf kwam de nagenoeg onbekende Nicholas Hooper aan bod. Zijn stijl is niet meteen thuis te brengen. Naast enkele zeer minimalistische tracks, zoals The Kiss en Dementors in the Underpass, wist de man ook prachtige stukken te componeren, zoals the Ministry of Magic en het magische The Room of Requirements. Hooper is tevens de componist van The Half Blood Prince, en zal ook de volgende twee delen van muziek voorzien.

Mensen die de Williams prefereerden komen iets meer aan hun trekken in dit deel. Want wat voornamelijk opvalt is dat Hooper iets van zijn originaliteit inlevert, en daarmee iets meer Williams laat horen. Zo heeft de Hooper de riff die te horen is tijdens het zwerkbal maar een heel klein stukje aangepast, maar zorgt er wel voor dat het herkenbaar en nieuw tegelijk is. Ook het wereldberoemde Hedwig’s theme, het hoofdthema dat Williams schreef voor de serie, keert iets vaker terug op zeer verassende, welkome manieren. En, wat mij verbaasde,Hooper haal t het relatief onbekenden thema dat Williams voor Voldemort maakte, en wat alleen in The Philosopher’s Stone voorkwam terug. Alleen de opbouw ernaartoe is af en toe te horen, maar Hooper plaagt ons er op een aangename wijze mee. Hooper is ditmaal ook veel meer met thema’s te werk gegaan. Want niemand minder dan Albus Perkamentus heeft een eigen thema gekregen.

Opening zet meteen de sfeer. We horen Hedwig’s theme, uitgevoerd door glochenspiel, en hierna maak je kennis met het thema voor Perkamentus. Het is mild en heeft iets triest over zich heen, iets wat gezien de loop van het verhaal niet al te verassend is. Het is naast de eerder genoemde eigenschappen ergens ook meeslepend, en wordt uigevoerd door koor. Hierna horen we dus de aanloop naar het door Williams geschreven Voldemort thema, en erna horen we de typische strijkers die Hooper gebruikte om suspense op te wekken in het vorige deel. In Noctem is een ietwat bizarre toevoeging, maar het is misschien wel een teken dat de track is te horen in de film, en dat het dus een redelijk complete score is geworden. We horen namelijk de gehele track een kinderkoor, het had zo uit Angels and Demons kunnen komen. In The Story Begins horen we lage cello’s te werk gaan, en af e toe horen we het Glochenspiel ertussen door, dit gaat samen in een redelijk snel tempo. Na een ietwat rustiger, atonaal stuk, komt er een vredig, vrolijk stuk muziek tevoorschijn, die dezelfde instrumenten bevat, maar ze wat hoger en sneller laat werken. Voor de track Ginny vreesde ik het ergste, maar Hooper maakt niet dezelfde fout als met “The Kiss”, en weet ditmaal een teder, zacht thema te maken, dat lanzaam overgaat in Hedwig’s thema, in de perfectie uitgevoerd, en dit transformeert later in een geweldige variatie erop, Hooper heeft absoluut werk van deze score gemaakt. Snape en the Unbreakable Vow is een stuk donkerder. Ongemakkelijke strijkers spelen langzaam. Het geheel klinkt langzaam, en uiterst dreigend, en vooral de blazers zorgen voor een uiterst dreigende sfeer. Wizard Wheezes is te horen in de tovershop die Fred en George, de oudere broers van Ron hebben opgericht. Het is een uiterst swingend stuk muziek, en Hooper blijkt dus ook Jazzmuziek de baas te zijn, want het is een stuk dat, ondanks zijn korte speelduur, zo kan worden opgenomen in Micheal Buble’s repertoire.

Nu komen we bij het stuk van het album, dat helaas wat indut, het tempo eruit haalt, kortom, en eigenlijk maar wat saaie underscore is. En hoewel de stukken (Dumbledore’s Speech, Living Dead, Into the Pensieve en The Book) allen zeker de moeite waard zijn om een keer te beluisteren, ze zullen zeker niet blijven hangen. Ron’s Victory doet dat echter wel. Na een zacht en harmonieus begin, horen we het Zwerkbal-thema opkomen. De strijkers brengen in een enorm snel tempo de basis, en de blazers brengen het zenuwachtige zwerkbal-motief naar boven, en zorgen voor een geweldige track, die herinneringen bovenbrengt aan eerdere scores, maar wederom veel te kort is. Harry & Hermione herbergt een prachtig thema dat alleen hier te horen is. Na een mysterieus maar geweldig begint verrast Hooper door de harp zeer delicaat op te laten komen, en de track, in het eind bijgestaan door enkele klarinetten en strijkers. School is daarentegen vrij onbezorgd. Hooper kan niet van de klarinetten afblijven, en ook het klokkenspel en de xylofoon blijken nog steeds de favoriete middelen te zijn van Hooper. Malfoy’s Mission gaat ineens een geheel andere kant op, en Hooper laat ons hier een knap staaltje muziek horen. Soms zelfs atonaal, maar de interesse vergaat niet. De lage blazers, en de harp brengen een onheilspellend stuk naar boven, en enkele houtblazers voegen er een simpel motiefje, dat ook al te horen was in The Unbreakable Vow naar boven. Dit is schijnbaar een stuk muziek die Draco Malfoy, meekrijgt bij zijn haast onmogelijke taak. Het is net zo ongemakkelijk als dramatisch, en als er iets later ook een piano bijkomt is het eerste kippenvelmoment een feit.
The Slug Party is weer heel anders, en is weer erg in de stijl van The Order of the Phoenix. Nonchalante drums en hier en daar een klarinet, en cello’s die maar een beetje losjes meedoen maken er een lekker luchtig zooitje van.

Into the Rushes is echter andere koek. We horen flarden van het Malfoy motief, maar het zijn toch vooral de vastberaden strijkers en het opfokkende slagspel die ervoor zorgen dat deze track het begin is van het derde, niet zo luchtige en beste deel van de score. Farewell Aragog is overdreven triest. Violen zorgen voor een simpel maar mooi stuk muziek, dat Iers aandoet, en naarmate het vordert iets emotioneler wordt. Dumbledore’s Foreboding kent hetzelfde mysterieuze begin als Harry & Hermione, maar er komt al snel zacht koor bij, en Voldmort’s thema wordt heel slinks op de achtergrond gespeeld. Of Love and War is de track die echt in het Williams straatje past. Een speelse en drukke track, en de houtblazers geven heerlijke drukke tonen door terwijl de militaire drums de rest doen. Maar waarom zijn de tracks zo kort? Waarom? When Ginny Kissed Harry is gelukkig geen misbaksel zoals The Kiss. De harp die we eerder al hoorden keert terug en speelt feitelijk hetzelfde, zei het iets sneller en wat intenser. Slughorn’s Confession begint met houtblazers die rustig voortkabbelen, en het is bijna Efteling muziek (hé, de Efteling bevat hele mooie muziek). Later wordt het allemaal wat dramatischer.
Journey to the Cave begint nog rustig, maar al snel zet Hooper de tonen in die iedereen verwacht, en waar iedereen op hoopte. De aanloop naar Het Perkamentus thema klinkt prachtig, en de strijkers, het koor, de blazers en alles tezamen zorgen voor het tweede kippenvelmoment, en zetten de laatste koerswijziging in, de finale is in zicht. The Drink of Despair begint wat langzamer, en kent een buitengewoon eng begin. Zelden zal je zo ongemakkelijk luisteren naar zulke mooie muziek. Verknipte stemmen klinken, terwijl de strijkers en de synthesizers ook een duit in het zakje doen. Hierna begint echter het ietwat emotionelere gedeelte, als Harry een schijnbaar onverslaanbaar persoon en een goede vriend hoort smeken om genade. Strijkers spelen een ontroerend stuk muziek, dat je beklemt naarmate het harder word gespeeld, en het tempo omhoog gaat. Dit zal in de film ongetwijfeld fantastisch werken. Inferi in the Firestorm begint akelig, en de strijkers maken het algeheel nog zenuwslopender, totdat Hooper alles eruit gooit, en een stuk hemelse muziek laat horen, het Perkamentus thema is in volle glorie, ook nog eens glorieus te horen. The Killing of Dumbledore is echter de onbetwiste topper, zoals ik al hoopte. Het Perkamentus-thema komt langzaam het toneel op, en word als het ware omsloten door het motief van Malfoy, dat langzaam uitgroeit tot een volwaardig thema. De epische strijkers voorspellen het onmogelijke maar onvermijdelijke uit de scene al. Het is geen feel good muziek, maar Hooper weet de spanning zo makkelijk zo fantastisch op te bouwen. Dumbledore’s Farewell is een en al dramamuziek. Het Perkamentus-thema word logischerwijze zacht, weemoedig en intens dramatisch uitgevoerd. Vooral de violen zorgen voor een prachtige toevoeging. Het komt heel stijlvol nooit tot een knaller, maar dooft langzaam uit.

The Friends is zacht, en bedenkelijk, en lijkt veel op Loved ones and Leaving van het vorige deel. The Weasly Stomp is denk ik meer een extra track, aangezien het wel erg uit de toon valt. Iers volksmuziek overheerst de track, en doet je terugdenken aan de tracks van The Goblet of Fire, waarin al iets soortgelijks was terug te horen in The Quidditch World cup.

Harry Potter and the Half Blood Prince heeft voor ieder wat wils. Om eerlijk te zijn is het een enorme verbetering op het vorige deel, dat ik niet eens zo slecht vond. Hooper heeft enkele thema’s van Williams op verassende wijze geadopteerd, en een beetje aangepast om de score goed te doen. Maar de man bewijst met dit werk dat hij ook zelf heel goed in staat is om thema’s te schrijven. Perkamentus en Draco Malfidus krijgen hun eigen thema, en ook Ginny moet eraan geloven. En dat doet de score alleen maar goed. Want waar The Order of the Phoenix weliswaar een goed product was, het was geen samenhangend geheel. Het had net niet het lef om de vernieuwing in de Potter muziek, die ik sterk aanmoedig, tot een nieuw geheel idee te brengen. Dit deel doet dat veel meer. En ik hoop maar dat de volgende delen enkele referenties maken naar deze score, want een serie van maar liefst acht films heeft muzikale referenties nodig. Stonden wij niet te juichen toen Williams The Imperial March voluit liet spelen voor de aftiteling in Attack of the Clones? En niemand kan me vertellen dat hij of zij niet even een kriebel voelde toen het James Bond thema aan het einde van Casino Royale glorieus het einde van de film inluidde. En dat is iets dat de hele Potter-saga op muzikaal punt wel wat meer zou kunnen gebruiken. Hooper refereert al een stuk beter in The Half Blood Prince, maar hou dat vol, en voeg er nog iets extra’s aan toe is mijn advies. En in hemelsnaam, maak de tracks niet zo kort, dit is mateloos irritant, vooral als het goede muziek is. En dat is het. Hooper heeft mij helemaal om na deze score. Het zal moeilijk worden om de echte diehard Williams fans over te halen, en te laten inzien dat dit een prima score is, maar zelfs de grootste criticus moet erkennen dat Harry Potter and the Half Blood Prince niet alleen een enorme verbetering is op Hooper’s vorige werk, maar voor de rest gewoon een score is die alles in zich heeft dat een goede score hoort te hebben.
Harry Potter and the Half-Blood Prince - 10/10 - Recensie van Sander Neyt, ingevoerd op
Albus Dumbledore: This is perhaps the most important memory I've collected. It is also a lie. This memory has been tampered with by the same person whose memory it is, our old friend, Professor Slughorn.
Harry Potter: But why would he tamper with his own memory?
Albus Dumbledore: I suspect he's ashamed of it.
Harry Potter: Why?
Albus Dumbledore: Why, indeed? I asked you to get to know Professor Slughorn, and you have done so. Now I want you to persuade him to divulge his true memory any way you can.
Harry Potter: I don't know him that well, sir.
Albus Dumbledore: This memory is everything. Without it, we are blind. Without it, we leave the fate of our world to chance. You have no choice. You must not fail.

Harry Potter And The Half-Blood Prince was alweer de zesde film uit de succesvolle Harry Potter serie. Waar de vorige film soms wat afgerateld werd verteld, was deze film terug samenhangend met het boek. Voor mij is dit het op één na sterkste deel van de Potter Saga. Op nummer één staat het tweede deel van “The Deathly Hallows”. De cast van deze film speelt uitermate sterk. Maggie Smith, Jim Broadbent en Michael Gambon spelen al vanouds de pannen van het dak. Maar het is Alan Rickman met de prent gaat lopen. Zijn Severus Snape is één van de meest iconische personages uit de filmreeks, en misschien zelfs de geschiedenis van de film. De film is wederom geregisseerd door David Yates die nu beter bekend staat als de enige echte Harry Potter regisseur. Zijn smaakvolle regie doet de film enkel en alleen maar ten goede. Ook de cinematografie is prachtig, en werd terecht genomineerd voor een Oscar. Maar op deze site recenseren we geen film, maar natuurlijk wel de muziek, en deze werd geschreven door Nicholas Hooper. Hooper kwam terug voor de zesde film nadat hij Harry Potter And The Order Of The Phoenix had voorzien van muziek. De muziek van deze laatste film werd met gemengde gevoelens ontvangen. De ene vond het meesterlijke muziek, de ander vond het afschuwelijk. Maar natuurlijk is er niets zo objectief als smaak. In mijn luisteropzicht behoor ik tot de eerste groep. Ik ben een fan van het eerste uur van het werk van Hooper voor het vijfde deel. En daarom was ik zeer tevreden dat de beste man terugkwam voor het zesde deel. En de man heeft niet teleurgesteld. Integendeel zelfs, hij levert met deze score het sterkste deel van de Potter saga. En hij levert één van mijn favoriete albums uit mijn collectie.

De fans van John Williams, die natuurlijk de grondzetter is van de Harry Potter muziek, moeten niet teleurgesteld zijn. Want Hooper brengt een paar van zijn geliefde thema’s terug op de voorgrond. En dat eerste is natuurlijk “Hedwig’s Theme”. Ook al hoor je het niet veel op de score, het is er wel degelijk. En dat hoort zo op een Potter score. Het thema is te horen in de eerste seconden van “Opening”. Het is er geplaatst om aan te kondigen dat je naar een Potter score gaat luisteren. En het is een hint voor wat gaat komen. Een verrassende versie hoor je in “Ginny”. Het is een exacte kopie van het werk van Williams. Met de zelfde instrumentatie. Na een paar seconden deint het thema langzaam weg, en hoor je een geweldige variant van Hooper gespeeld op de blazers. Het past perfect bij het werk van Williams. En dat is een grootste kwaliteit voor een componist.

Een tweede thema dat Hooper terugbrengt is dat van “Quidditch”. Dat is te horen in “Ron’s victory” en “Of Love & War”. In het eerste nummer brengt de componist het samen met zijn eigen strijkers. En de twee stijlen van beide componisten vermengen elkaar op een prachtige manier. Williams zelf had het niet beter kunnen schrijven. Ook “Of Love&War” is een track dat zo uit de pen van Williams kon vloeien. Drums en strijkers zijn de hoofdrolspelers in deze track. En het bouwt zich prachtig op, en behoord zeker tot één van de beste tracks van dit album.

Maar Hooper heeft natuurlijk ook zijn eigen thema’s geschreven voor deze score. En wat voor thema’s. In “Opening” krijg je maar liefst twee thema’s voorgeschoteld. En het eerste thema dat je te horen krijgt, is meteen een hint naar het prachtigste thema geschreven voor een Potter film. Het thema is voor het eerst te horen in de eerste seconden van “Opening”. Een thema dat de dood voorstelt. Lage cello’s beginnen de basislijn van het thema. Daarbovenop krijg je een solo van een cello die het aangrijpende thema spelen. Daarbovenop komt er nog een koor. Kippenvel gegarandeerd. Dit thema is nog eens te horen op de score namelijk in de track “Dumbledore’s Farwell”. Maar dan is dit thema te horen in zijn volle glorie. Dezelfde opbouw is te horen. Met dezelfde instrumenten. Ook het koor is lichtelijk aanwezig, maar niet zo voltallig als in “Opening”. De track bouwt zich verder rustig op naar een emotioneel hoogtepunt om U tegen te zeggen. Zelden heb ik zo’n prachtige track gehoord. Zelden heb ik tranen in mijn ogen van het beluisteren van muziek. Maar toen ik voor het eerst dit nummer hoorde, had ik het zitten. Hooper bewijst hiermee niet alleen dat hij een goede componist is, hij bewijst hier ook dat hij één van de betere componisten is die er vandaag de dag zijn.

Een tweede thema is het actiethema dat je ook te horen krijgt in “Opening”. Na het thema van de dood, gaat Hooper terug in zijn bekende opbouw. Door middel van strijkers bouwt hij de spanning op. En wanneer die spanning te snijden is, dalen de strijkers vliegensvlug naar beneden, en dan krijgt je een thema te horen dat bestaat uit percussie en strijkers. Het thema oogt simpel, en misschien is dat het ook, maar het is zeer effectief in de film. En het luistert lekker weg. Wat wil een liefhebber van filmmuziek nu nog meer.
Ook Dumbledore krijgt zijn thema. En dit thema wordt het meest gebruikt gedurende de score. Het is voor het eerst te horen in “In Noctem”. Het is een stuk gezongen door het koor. Maar het leuke van dit nummer is dat het koor ook in het latijn zingt. Dat is een waar pluspunt van deze score. De melodie is prachtig, en de tekst is kippenvel opwekkend. Het thema is te horen in alle scènes waar Dumbledore in meespeelt. En dit thema mag worden meegeteld bij één van de prachtigste en emotioneelste van de Potter serie.

Ook de prille romance van Harry en Ginny krijgt een thema. Gespeeld door een eerste laag van lichte strijkers, en daarop het romantische geluid van een akoestische gitaar. Die nog maar eens een romantisch thema speelt. Een beter thema konden de tortelduifjes in de film niet krijgen. Het thema van Fred en George is van een ander kaliber. Wie van Jazz houd is hier op zijn plaats. Want Hooper bewijst dat hij de Jazz muziek zeker aan kan. Het thema dat hij voor Fred en George heeft geschreven past perfect bij de chaotische tweeling. Het nummer zelf is mooi opgebouwd, en je hebt altijd de drang om te gaan dansen als je het hoort. Een leuk tussendoortje tussen de vele emotionele tracks.

Ook Hermoine en Draco Malfoy moeten eraan geloven. Want ook zij krijgen een nieuw thema van de componist. Het thema van Hermoine krijg je te horen in “Harry &Hermoine”. De track begint mysterieus met een xylofoon naar mijn gedacht. Maar daarna komt er nog een ander instrument dat vandaag de dag niet veel meer wordt gebruikt, namelijk een harp. Deze harp speelt een prachtig thema dat aansluit op de pijnlijke situatie waar Hermoine in vertoeft. Langzaamaan maken de strijkers hun opwachting. En later in de track nemen ze het zelf over van de harp. Dan komen de strijkers in de voorgrond, maar de harp blijft altijd aanwezig. “Harry & Hermoine” behoord zeker tot mijn favoriete tracks van de score. Het thema van Malfoy is ander koek. Dit thema is echt donker te noemen en krijg je te horen in “Malfoy’s Mission”. Het thema wordt vreemd genoeg voornamelijk gespeeld door de tonen van de piano vergezeld met de gebruikelijke strijkers en een blaasinstrument waar ik geen naam aan kan geven. In het midden van de track krijg je terug het actiethema te horen. En daarop volgend één van de mooiste stukken van de score. Het blaasinstrument en de strijkers komen terug, maar de piano is even verdwenen. Maar als dan de piano terug het orkest vergezeld, dan springen je haren omhoog van kippenvel.
Een laatste thema is voor Professor Slughorn. Dit hoor je voor het eerst in “Slughorn’s Confession”. Het is een dwarrelend thema in het begin, maar het wordt alsmaar sterker en emotioneler op het einde. Want deze muziek wordt gespeeld bij één van de mooiste scènes van de film.

Dit waren de voornaamste thema’s van de score. En zoals je wel al zal opgemerkt hebben, heeft Hooper zijn best gedaan om alles en iedereen een thema te geven. Maar graag zou ik nog twee tracks willen beschrijven. Niet alleen omdat deze de beste tracks zijn van deze score, maar ik zou zelfs durven beweren, dat het de beste tracks zijn van het Potter landschap.
Het eerste is “Journey To The Cave”. Dit nummer is te vinden op het einde van de score. En tot hier toe was de score vrij rustig. Maar hier trekt Hooper alle registers open. Na een mooi en rustig begin, begint Hooper met zijn prachtige spanningsopbouw. En het is een spanningsopbouw om je vingers van af te likken. Vooral als het lichte koor erbij komt. Maar wanneer die spanningsopbouw zijn hoogtepunt heeft bereikt dan ontketent Hooper zijn muziek. Een prachtig episch thema knalt uit je boxen. Het Dumbledore thema wel te verstaan. En het thema wordt naar voren gebracht zoals je het nog nooit hebt gehoord. En het koor maakt het helemaal af. Dit nummer is gewoonweg het beste van het album. En Hooper heeft de epiek in zijn eigen stijl naar voren gebracht en dat is een grootste kwaliteit van de componist.
Het tweede nummer dat ik wil bespreken is “Inferni In The Firestorm”. Na een uiterst eng begin dat je niet wilt beluisteren als je buiten alleen in het donker loopt, komen de strijkers terug in het nummer. En dan hoor je nogmaals de klasse dat Hooper kan schrijven. Een goddelijk thema komt uit je boxen geknald. Een thema dat een mengeling is van Hoopers eigen “Possesion” thema en het thema van Dumbledore. Ook hier maakt het koor terug zijn opwachting. Alweer een hoogtepunt op deze prachtige score.

Conclusie.
Deze score van Hooper is er eentje voor de liefhebbers. Was je al geen fan van het vorige werk van Hooper, laat deze score vooral links liggen. Maar ben je wel fan van de stijl van Hooper dan haal je met deze cd één van de beste scores binnen van het jaar 2009. Hooper bewijst hier nogmaals dat hij zich kan huizen binnen de namen van de grootste componisten. Harry Potter And The Half-Blood Prince is naar mijn bescheiden persoonlijk mening het sterkste werk geschreven voor een Potter film. Hij overtreft hier het niveau van Williams. En zelfs de muziek van de grote Alexandre Desplat voor de laatste twee Potter films kan zich niet meten aan deze muziek van Nicholas Hooper. Een dikke 10 voor zijn werk. Een 10 voor zijn Half-Blood Prince.
Harry Potter and the Half-Blood Prince - 03/10 - Recensie van Mitchell Tijsen, ingevoerd op
Het liefste schrijf ik alleen maar goede recensies voor scores.
Het is altijd leuk om positieve te formuleren zodat andere er wat aan hebben en misschien de score wel gaan kopen vanwege al die positieve reacties. Maar helaas schrijf ik ook recensies om mensen weg te houden van een eventuele koop, dit is zo’n recensie die helaas een negatieve inhoud bevat, dus mocht u geen zin hebben dat uw score afgekraakt gaat worden kunt u beter niet verder lezen.

Harry Potter kwam in de jaren 90 uit, het boek brak alle records in Engeland en later over de hele wereld. Nu kent iedereen de naam Harry Potter en iedereen heeft wel eens wat filmmuziek gehoord. Het Harry Potter Thema is 1 van de beste thema’s allertijden geworden zeker als het gaat om populariteit, magisch en de originaliteit. Maar nu spreek ik over de 1ste 3 delen, daar valt veel positiefs over te vertellen. Met John Williams aan het roer ging het allemaal perfect, hij maakte prachtige muziek voor de 1ste 3 delen. Vooral met Harry Potter and the Chamber of Secrets trok hij mijn aandacht, dit is dan ook de beste Harry Potter score tot nog toe en dat zal vast zo blijven. Met Williams aan het roer was er geen reden tot paniek, hij bracht ons emotie, actie en magie en hij tilde de film op een hoger niveau. Echter bij Harry Potter and the Half Blood Prince sloeg de nieuwe componist Nicholas Hooper totaal de plank mis en bracht hij een score op de markt die ik met afschuw luister.

De muziek van de nieuwste Harry Potter film is erg leuk maar totaal niet Harry Potter.
Het blijft voor mij een raadsel waarom deze man de componist is voor Harry Potter, zijn muziek is slaapverwekkend en helemaal niet mooi. Veel mensen zullen mij nu raar aan kijken omdat er nog best veel positiefs over deze scores geschreven is. Maar niet bij Mitchell Tijsen, integendeel ik vind deze score de slechtste Harry Potter score. De film was ook niet leuk maar de muziek kan de film op een hoger niveau tillen zoals Williams dat altijd deed bij de eerste 3 delen maar Hooper keert het verhaaltje om en maakt de film alleen nog maar minder interessant en dat is eeuwig zonde. Hedwig’s Theme lijkt niet meer te bestaan en is nou opeens Ginny’s Theme geworden, welke idioot dat verzonnen heeft weet ik ook niet maar het zij zo. Williams heeft het hoofdthema gebaseerd op de prachtige witte uil van Harry Potter maar ook dat lijkt Hooper totaal te negeren. Williams mag trots zijn op zijn muziek en mag boos zijn op wat er van zijn thema’s over is gebleven want het aandeel wat hij heeft op de nieuwste Potter is 0,05 %. Zijn thema is maar 2 keer in de hele film voorbij gegleden en dat terwijl het een heerlijk thema is om meer te gebruiken. Ook Desplat vond het vreselijk dat het thema zo weinig gebruikt is, dat zegt alweer genoeg over de professionaliteit van meneer Hooper. Natuurlijk is het moeilijk om Williams te evenaren, dat is namelijk onmogelijk, maar ik weet zeker dat Desplat het beter gaat doen en Doyle maakte er ook wat leuks van. Hooper kan dit niet en is duidelijk te onervaren voor zo’n groot project als Harry Potter.

Hooper had alle tijd voor deze score, hij had geen andere projecten erbij lopen en nog levert hij een zooitje op die ik beter bij het grofvuil kan gooien, en dat terwijl Williams en Doyle maar een paar maandjes hadden. Doyle kreeg ook weinig tijd en Williams deed Catch me if you Can + The Chamber of Secrets vrijwel tegelijk dit zegt ook wel iets over Hooper dat hij gewoon geen inspiratie meer had. De enige reden waardoor ik deze score zou willen kopen is omdat hij bij mijn collectie leuk staat en omdat er 1 mooie track op staat. Ik heb het over ‘Journey to the Cave’ dat is een heerlijk nummer maar daar blijft het bij. Er staan belachelijk veel nummers op deze score waarvan er 20 niet om aan te horen zijn, ze zijn misschien wel aardig maar ze zijn niet voor Harry Potter geschikt. Hij probeert magie te creëren maar helaas lukt dat niet! Door instrumenten zoals een xylofoon erbij te halen hoeft dat niet te zeggen dat je gelijk al iemand zijn aandacht heeft, als je er dan nog een leuke thema bij verzint zou het leuker zijn maar nee hoor, Hooper doet er vrijwel niets leuks mee. Met thema’s zoals The Weasley Stomp en The Friends raakt hij mij totaal niet, ik krijgt er geen kippenvel van en ik vergeet dat die score op staat. Oh denk ik dan, de score is alweer afgelopen! The Order of the Phoenix had nog wel thema’s die nog luisterbaar waren maar hier slaat Hooper volledig de plank mis!

Het is zonde wat hij met deze score heeft gedaan, hij had er namelijk veel meer uit kunnen halen. Misschien dacht hij dat als hij het zwerkbalthema terug kon halen hij meer aandacht zou trekken van de Williams-fans, maar dat antwoord is ‘nee’. Hij brengt ons niet het spectaculaire zwerkbalthema uit deel 1 en 2 maar uit deel 3. Williams maakte hier nog een Potter track van met veel magie, bij Hooper klinkt het alsof het uit een game komt…jammer!
Ik kan nog 4 bladzijdes schrijven met veel kritiek maar daar heb ik niet zoveel zin in, laat het een les zijn voor Nicholas Hooper dat hij zijn gezicht nooit meer vertoont bij zulke grootschalige projecten want hij kan ze gewoon niet aan. Ik ben nooit zo hard geweest in het geven van commentaar maar het gaat me hier heel makkelijk af. Het is een schande dat deze man 2 Potter films heeft kunnen voorzien met zijn kermisgeluiden.

Ik mis John Williams bij de Harry Potter wereld, nu Alexander Desplat erbij komt heb ik weer hoop door zijn geweldige score voor The Golden Compass, ik weet zeker dat hij het beter zal doen dan Nicholas Hooper. Hij is zelf afgetreden en dat is een slimme actie van de man, met Desplat aan het roer weet ik bijna zeker dat het toch een aangename score zal worden al blijft het jammer dat Williams het niet doet, maar wie weet voor part 2.
The Half Blood Prince geef ik een 3.
2 punten gebaseerd op de leuke filmmuziek (ik moet maar wegdenken dat het voor een magische film is bedoelt) en 1 punt voor het nummer ‘Journey to the Cave’. Jammer dat ik zo’n recensie moet schrijven maar het is soms nodig.

Mochten mensen een hekel hebben aan mijn negatieve recensie kunnen ze me mailen, ik blijf bij mijn standpunt dat Harry Potter deel 6 verknalt is door de muziek, de muziek is saai, totaal niet Harry Potter en het blijft niet hangen. Een 3 is misschien wel heel laag maar ik hoop hiermee te zeggen dat Hooper niet thuis hoort in de Harry Potter wereld die J.K. Rowling zo mooi bedacht heeft!
Harry Potter and the Half-Blood Prince - 06/10 - Recensie van Tom H., ingevoerd op
Deel zes van de Potter-saga vond ik persoonlijk het beste boek van de hele reeks; niet zo langdradig als haar voorganger, geen hoopje bij elkaar geveegde clichés zoals haar opvolger. Ik had dus grote verwachtingen voor de film en al zeker voor de score. Nicholas Hooper had een degelijke, maar niet al te verrassende score gecomponeerd voor “The Order of the Phoenix” en het was dus met enige ontgoocheling dat ik het nieuws aanhoorde dat de componist ook deel vijf voor zijn rekening zou nemen. Nu ja, gedane zaken nemen geen keer. Misschien zou de componist wel zijn lessen getrokken hebben uit de vele reacties die op zijn prestatie in de pers verschenen? Of misschien helemaal niet? Het was dus met een bang hart dat ik de soundtrack in mijn stereo propte. Het feit dat David Yates de film had geregisseerd, deed me het ergste vermoeden. Korte montage, oeverloos gezeik en actiestukken die worden gekortwiekt of worden weggelaten. Ik ben niet erg met de man opgezet. Anderzijds beloofde interviews met cast en crew veel goeds. “De beste van de zes film ooit”, “Harry wordt volwassen” enz… Stiekem hoopte ik op grof geweld, schetterende kopers, opzwepende strijkers en een gigantisch koor dat me van mijn sokken zou blazen, een Shore-eske vertoning op zijn minst, doorspekt met de nodige flair die Williams voor de reeks in gedachten had. Ah ja, Harry wordt verliefd, dus was het voor de makers een kleinigheid om ook het prachtige liefdesthema uit “The Goblet of Fire” ergens de film in te smokkelen. Nog nooit kon ik zo goed een score voorstellen. Ik neuriede hem al mee in de douche. Maar het werd geen van dit alles…

Hooper koos ervoor om al mijn ideeën overboord te gooien. Geen grootsheid, geen pompeusheid. De score is zeker degelijk maar overstijgt nooit de alledaagsheid van andere, recentelijk gepubliceerde filmmuziek. Het begint nochtans veel belovend. De opening van film vijf start met tollende strijkers die langzaam uitdeinen tot een niet onaangename melodie met zachte sopranen en een opbouwende percussielijn die wat ondergemixt wordt. Maar naarmate de eerste minuten van ontzag wegebben, breekt Hoopers actiethema door die grenst aan banale underscore. “In Noctem” is een mooie track zonder meer, doet erg liturgisch aan, doet zelfs denken aan “The DaVinci Code” maar mist ballen. Het is allemaal zo braafjes. “The Story Begins” is eveneens oppervlakkig. Er is een mooie blazerspassage, maar daarnaast rommelt de componist maar wat aan. “Ginny” is van hetzelfde laken een broek. “Hedwig’s Theme” komt even de kop op steken, maar daar blijft het dan ook bij. Het absolute dieptepunt van de score is toch de jazzinvloed die Hooper bij komische momenten wil introduceren naar analogie met Williams superieure inbreng voor “The Prisoner of Azkaban”. Opdracht alweer mislukt. “Wizard Wheezes”, “School!” en “The Slug Party” zijn vervelende tussendoortjes die de sfeer helemaal breken.

Qua magie slaat Hooper ook de bal mis. De kinderachtige ritmes van “Living Death” bijvoorbeeld zijn tenenkrullend. Je vraagt je af hoe deze film de meest volwassen Potter-film ooit kan zijn? Het Glochenspiel en de xylofonen zijn ronduit vermoeiend. De liefdesthema’s “Harry and Hermione” en “When Ginny Kissed Harry” zijn weer erg “New Age” en geen van hen bezit de warmte en de schoonheid van “Harry in Winter”. Een gemiste kans! Ook Harry’s aartsvijand krijgt een eigen thema. “Malfoy’s Mission” is zeker niet mis maar mist ook hier volwassenheid en doordachtheid. Gelukkig maken de thema’s van de Quidditch matchen veel goed. Williams’ viernotig motief klinkt heroïsch en moedig en staat in groot contrast met Hoopers springerige strijkers en hopeloos optimistische toon. De thematiek is terug te vinden in “Ron’s Victory” en “Of Love and War”. De Ierse invloed komt ook weer in de composities teruggeslopen. In “Farewell Aragog” komt een haast Hornerachtig themaatje de kop op steken. Heel vreemd! Doet wat denken aan een kruising tussen “Legend of the Falls” en “Last of the Mohicans”. Ook in “The Weasley’s Stomp” zijn Keltische elementen terug te vinden. En dan hebben we nog het heroïsche einde van deel vijf. Laat ik het zo zeggen; dit is geenszins de climax die ik verwachte. Hooper blijft zo vaag, de statements zijn zo low key dat het aan de nodige punch ontbreekt. Wat een hoogtepunt kon zijn, valt magertjes uit. Dit kan zo veel beter. Echt een gemiste kans! Nog erger is het feit dat de dood van Dumbledore wordt ondersteund door een melodie die sterk lijkt op John Debney's score voor 'Dragonfly'. Wenkbrauwengefrons alom! Gelukkig zijn er een aantal tracks die zeker het beluisteren waard zijn. “Dumbledore’s Speech”, “Inferi in the Firestorm” en “Journey to the Cave” zijn heel mooie en degelijk gecomponeerde tracks die gemakkelijk in het oor liggen en zeker de agressie en de spanning die ik in gedachten had beantwoorden. Maar de nummers zijn zo kort dat wanneer je goed en wel in de sfeer komt, de compositie eindigt.

De soundtrack voor “Harry Potter and the Half-Blood Prince” is een teleurstelling. De magie ontbreekt of is zo kinderachtig dat het beschamend wordt, enige degelijke thematiek ontbreekt en de muziek blijft gewoon te braaf. De score mist de heimelijkheid, de kracht en de grandeur om echt te overtuigen. Oppervlakkigheid blijft troef. Boven alles is deze soundtrack de teleurstelling van 2009 en kan ik met de goede kritiek niet echt instemmen. Ja, het is een degelijke score, en ja, het is goed gecomponeerd, maar het mist alle punten waarop ze een echt memorabele soundtrack zou kunnen worden. Oppervlakkig en braafjes is de score niet echt het resultaat waarop ik gehoopt had. Volgende keer beter!
Harry Potter and the Half-Blood Prince - 08/10 - Recensie van Thomas Tahon, ingevoerd op
Deel zes van de fenomenale Rowling-reeks vind ik persoonlijk een van de mooiste. We krijgen veel beschrijvingen over het leven in het kasteel zelf, leerlingen die lessen bijwonen en gewoon hun alledaagse ik zijn. Dat is zalig om te lezen. Ik keek lang uit naar de film, maar ik ben toch een ietsie pietsie op mijn honger blijven zitten. Het script was namelijk rampzalig teleurstellend, doordat belangrijke scènes weggelaten werden (gevecht in het kasteel)en onbestaande scènes toegevoegd werden (station, het Nest in brand). Maar ja, zo heeft elke film wel wat zeker? Die weggelaten/toegevoegde scènes zullen er geweest zijn voor de mensen die de boeken niet hebben gelezen, maar toch de film wilden zien. Zo zouden ze beter kunnen volgen.

Met opnieuw Nicholas Hooper als componist was ik benieuwd wat ik nu precies kon verwachten. Hij brak volledig met de stijl van zijn voorgangers, wat mij op momenten kon bekoren. Net als in "Harry Potter en de Orde van de Feniks" mocht hij er opnieuw enkele nieuwe thema's insteken, al vond ik ook dat hij het mooie werk van Williams deze keer niet meer links mocht laten liggen.

In "Opening" horen we al onmiddellijk een klein stukje 'Hedwig's theme, maar dat wordt onmiddellijk afgebroken en vervangen door een koor. De donkere sfeer zet onmiddellijk de toon voor de rest van de film. In deze track hoor je al onmiddellijk enkele strijksolo's, iets wat toch typerend is voor Hooper, vind ik. Een mooie opener, naar mijn mening.

"In Noctem" komen we onmiddellijk het koor terug tegen. Dit koor is een echte meerwaarde in deze filmmuziek. Ze zingen in mineur en geven perfect de gevoelens weer die in de film zullen overheersen.

Ook "The Story Begins" is een van de betere tracks op de CD. Wie de film gezien heeft zal zich ongetwijfeld de beelden herinneren die op het scherm verschenen toen deze muziek werd afgespeeld. Daarna volgt "Ginny". Dit hoorde een romantische track te zijn, maar is dit slechts de eerste halve minuut. Daarna volgt 'Hedwig's theme' terug en wordt de track vrolijk afgesloten. Harry arriveerde in het Nest en voelt zich net terug thuiskomen. Dit is duidelijk aan de muziek te horen.

"Snape & The Unbreakable Vow" is de eerste anderhalve minuut een eerder eentonig nummer. Daarna komt er toch lichtjes verandering, want de gevoelens van de personages krijgen hier een andere wending. Met "Wizard Wheezes" wordt de sfeer brupt over een andere boeg gegooid. We komen in de winkel van Fred en George terecht, waar aangename verbazig, plezier en gelach de negatieve gevoelens van de vorige scène overheersen en naar de achtegrond duwen. Hooper maakte gebruik van de jazz-stijl (in eerdere films al gebruikt) om deze opzwepende gevoelens weer te geven. Knap gedaan, maar niet echt mijn ding.

In de tracks die volgen, verwateren de knappe ingevingen van Hooper een beetje. Het zijn meer overgangsfragmenten waar de aandacht een beetje verwaterd. Al mag "Living death" er nog wel wezen. Maar toch opvallend is die afwisseling tussen goeie en minder goeie tracks. Hooper heeft blijkbaar moeite om zijn goeie niveau een tijdje vast te houden.

In "Ron's Victory" komt er terug leven in de brouwerij. Hooper gebruikt dezefde strijksolo die hij eerder gebruikte in 'Flight of the order of the phoenix" (deel 5). In de film haalt Ron de ene klasseflits na de andere boven in het Zwerkbal, wordt hij de held van Griffoendor en kust hij in feestgedruis Belinda (Kben haar Engelse naam even kwijt). Dit is een grote klap in Hermeliens gezicht en ze ontvlucht de rest om in een nabijgelegen lokaal uit te huilen. Harry komt haar troosten. Een (veel te) sobere romantische (de tweede) track. Het derde liefdesthema "When Ginny kissed Harry" toont geen verbetering. Te sober. Niet goed genoeg.

De eerstvolgende tracks die volgen zijn opnieuw van een te laag niveau. Ze kunnen niet boeien, terwijl dit bij Williams wel bijna altijd het geval was. Met "The Killing of Dumbledore" krijgen we terug het grotere werk te horen. Het niveau krijgt een duw omhoog en de oortjes zijn weer een en al concentratie!

De absolute topper van "Harry Potter en de Halfbloed Prins" is ongetwijfeld "Dumbledore's Farewell". Wie hier geen krob in de keel krijgt, moet een hart van steen hebben, als hij er dan al een heeft. De samenhang van leerlingen, leerkrachten en vechters is gewoon prachtig om te zien. Zet daar deze muziek op en je krijgt een van de beste beelden in de Harry Potter-reeks.
Ook de voorlaatste track "The Friends" is een topper op de CD. Een droevig einde, treurnis om de dood van Dumbledore, maar de vriendschap blijft. Zolang deze vriendschap tussen deze drie beste vrienden overeind blijft, is er een kans om Sneep en Voldemort te wreken.

Als afsluiter toch terug een vrolijk liedje, kwestie van de bioscoopgangers ervan te overtuigen dat het niet allemaal even duister was. "The Weasley Stomp" is hiervoor een ideale track.

Mijn top 5:

1. Dumbledore's Farewell
2. The Friends
3. The Story begins
4. The Weasley Stomp
5. Opening

Ik las onlangs op deze site, dat de producer van de Harry Potter-films onderhandelt met John Williams om de muziek te maken voor de afsluitende film(s). Hooper heeft namelijk bekend gemaakt meer tijd te willen doorbrengen met zijn familie. Dit is gewoon fantastisch nieuws. We kijken uit naar november 2010...
Harry Potter and the Half-Blood Prince - 07/10 - Recensie van Michiel van Laarhoven, ingevoerd op
Na het de wat mindere Potter-score voor 'Harry Potter and the Order of the Phoenix' keert componist Nicholas Hooper terug voor het zesde deel in de Harry Potter franchise, 'Harry Potter and the Half-Blood Prince'. Het grote probleem van Hooper keert hier ook weer terug. 'The Half-Blood Prince' bevat net als 'Phoenix' enkele prachtige nummers, maar die zijn gecompenseerd met een aantal spuuglelijke nummers die totaal niet bij de hele Pottersfeer passen. Wat ook jammer is is dat Hooper totaal geen gebruik maakt van de thema's die verzonnen zijn door Patrick Doyle ('Goblet of Fire') en John Williams ('Philosophers Stone', 'Chamber of Secrets' en 'Prisoner of Azkaban'). Hierdoor verliest de serie zijn continuïteit, moet ik zeggen.

Toch liet Hooper voor deze score in het nummer "Ginny" "Hedwig's Theme" terugkeren precies in de Williams-stijl. Dat was erg leuk om te horen. Maar net zoals bij 'Order of the Phoenix' zitten er weer een aantal nummers bij die soms goed verzonnen zijn en, in het geval van "Farewell Aragog", soms zelfs prachtig zijn, maar gewoon niet goed bij de Pottersfeer passen. Ook zitten er nummers bij die nogal ongeïnspireerd en tenenkrommend zijn, zoals "The Weasley Stomp", "The Living Death" en "Ron's Victory". Maar wat het nu zo moeilijk maakt om Nicholas Hooper te beoordelen met zijn Pottermuziek is dat hij, ondanks de ronduit lelijke nummers en de nummers die gewoon niet bij Harry Potter passen, hij ook enkele prachtige nummers gecomponeert heeft die juist een erg sterke toevoeging zijn in de filmmuziek van de franchise. Hiermee verwijs ik naar "Slughorn's Confession", een thema dat je echt raakt, het mysterieuze "Dumbledore's Speech", het duistere "Malfoy's Mission" en een mooi, emotioneel themaatje, "Harry & Hermione". Verder mag ook de muziek die in de grot-scènes wordt afgespeeld er zijn en die geven de Potter-franchise zelfs een epische sfeer.

Ondanks dat deel 5 en 6 dezelfde componist hebben, valt het mij op dat het twee compleet verschillende cd's zijn. Deel 5 is erg ingetogen en duister, terwijl deel 6 een stuk vorlijker, maar ook stukken epischer is op sommige gebieden en hier en daar zelfs emotioneel ("Dumbledore's Farewell"). Dit maakt 'Harry Potter and the Half-Blood Prince' een rijkelijk, maar toch wisselend album; sommige nummers zijn ronduit slecht, maar weer andere nummers zijn gewoon prachtig. Gezien dit de laatste Potterscore is voor Hooper, wil ik concluderen dat hij toch wel echt de minste componist is van de drie Pottercomponisten. Daarom ben ik blij dat hij is opstapt en ondertussen heb ik hoge verwachtingen van Alexandre Desplat die de volgende Potter gaat componeren.
Harry Potter and the Half-Blood Prince - 09/10 - Recensie van Wim Minne, ingevoerd op
Zoals elke film een wereld van verschil is met de vorige, zo geldt het ook met de scores van de Harry Potter - reeks. De eerste drie delen lagen min of meer in elkaars verlengde, maar werden telkens beter en beter. Deel 4 was meer een romantische thriller score, niettemin, een sterke score. Deel 5 was dan nog de minste van de reeks die episch faalde in het verzorgen van magie en romantiek, maar die enorm sterk stond in het verzorgen van spannende muziek. Ik herinner me nog het emotionele Possession en de daarop volgende track, die we hoorden toen de vrienden naar de trein stapte.

Bijwijlen was The Order of The Phoenix dus geniaal. En Hooper heeft zijn les geleerd en zet zijn werk gewoon verder. Deze keer is de score beter gelukt, is ze éénsgezinder. Dat Hooper in deel 5 niet voortdurend Hedwig's Theme gebruikte, was voor mij zelfs een pluspunt. Hier gebruikt hij dezelfde techniek: weinig Hedwig's Theme. Meer dan deel 5, maar toch ...
Hoopers echte talent horen we in Dumbledore's Farewell, Journey To The Cave, The Friends, The Story Begins, ... Stuk voor stuk sterke tracks. Minpunt van het album is dat het in het midden underscore wordt. En dus bijgevolg ook saaier om naar te luisteren. De Latijnse teksten van het koor (dat indrukwekkend goed gebruikt wordt) dragen meer bij tot de magie en mysteriositeit van Harry Potter dan alle voorgaande. Dumbledore kreeg deze keer ook een thema mee, en behoort inderdaad tot één van de beste van de reeks. Het is emotioneel, alsof voorspeld wat gebeuren zou...

Harry Potter 6 stelt niet teleur qua score, ondanks het saaie deel in het midden van de score, blijft het goed genoeg/ spannend genoeg/ emotioneel genoeg om te blijven luisteren. Hooper bevestigt hiermee dat hij wel degelijk muziek kan schrijven en dat The Order of The Phoenix eerder een dipje was, alsof hij moest presteren, wegens zijn eerste score voor een grote Hollywoodfilm. Van deze last - als die er al was - lijkt hij bevrijdt te zijn en schrijft een echt emotionele score, die niet zou misstaan bij een drama. Hooper krijgt van mij nog een kans, voor de laatste twee delen van de serie.
Harry Potter and the Half-Blood Prince - 09/10 - Recensie van Maurits Petri, ingevoerd op
Na een uitgebreide muziek-bespreking, zoals die van collega Visser, is het lastig om met wat nieuws op de proppen te komen. Echter, toch zijn er enkele dingen die nog niet genoemd zijn. Een van die dingen is het fenomenaal gebruik van het gigantische School Choir of Queen's College. Ofwel, het grote kinderkoor wat met regelmaat te horen is in de muziek. Mooi detail is dat het koor ditmaal Latijn zingt, waar in vorige films vaak liederen werden gezongen in Engels of "Zweinsteins". Maar onder andere hierdoor klinkt de muziek voller en mooier dan ooit. Het thema van Perkamentus (Dumbledore) is misschien wel een van de mooiste van alle Potter-films.

Zoals fans al weten, heeft dit deel van de tovenaarsjongen een zeer intens en emotioneel einde. Componist Hooper wist dit als geen ander en komt met enkele stukken aangrijpende filmmuziek. Mooiste voorbeeld is hiervan Dumbledore's Farewell, de beste track van het album. Hooper combineert alle pracht en praal van zijn eigen werk, van Doyle en Williams, die al eens eerder Potter hebben voorzien van muziek. Voeg daarbij een stukje hemelse mystiek, de sensationele koorsegmenten en de bloedmooie en doordachte thematiek...en je hebt een van de betere soundtracks van dit jaar. Het zal dan ook geen raadsel zijn, welke soundtrack in de eindejaars-top 10 van Filmmuziek.be hoog zal gaan scoren.

Klein ander puntje is de overdaad aan tracks op het album. Net wanneer een nummer op gang is, zal deze onderbroken worden door een soms storende overgang. Toch neem je dat allemaal voor lief. Helemaal als de prachtige muziek verder speelt....en je vaak genoeg bij de strot weet te grijpen. Een absolute topper!
Trailer:



De trailer van deze soundtrack bevat muziek uit:

With An Iron Fist (No Choir), Immediate Music (Trailer)
With An Iron Fist (Choir), Immediate Music (Trailer)
Prologue, Immediate Music (Trailer)
Prometheus Rising, Immediate Music (Trailer)
Imminent Domination, X-Ray Dog (Trailer)
Original Trailer Music, X-Ray Dog (Trailer)


Andere soundtrack releases van Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009):

Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009)

Soundtracks uit de collectie: Harry Potter

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004)
Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009)
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (2011)
Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009)
Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001)
Harry Potter and the Philosopher's Stone (2001)
Harry Potter Collection, The (2002)
Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001)
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004)
Harry Potter and the Goblet of Fire (2005)


Fout gezien of heb je info om aan te vullen?: Inloggen

 



Meer